Negadījumu statistika ar elektriskajiem skrejriteņiem + ceļu satiksmes noteikumi, kas jau tagad jāievēro

Pārvietošanās ar elektriskajiem skrejriteņiem jeb skūteriem Latvijā kļūst arvien populārāka. Pieprasījums pēc tiem turpina augt. Tāpat kā ceļu satiksmes negadījumu skaits, kuros iesaistīti šie mazo distanču pārvietošanās līdzekļi.

Pārvietojoties ar elektriskajiem skrejriteņiem jāievēro ceļu satiksmes noteikumi

FOTO: Shutterstock.com

Pārvietojoties ar elektriskajiem skrejriteņiem jāievēro ceļu satiksmes noteikumi

Kā iepriekš medijos vēstīts – Londonā notikusi traģiska avārija, kurā bojā gāja televīzijas raidījumu vadītāja Emīlija Hārtridža, kura, braucot ar elektrisko skrejriteni, sadūrās ar kravas mašīnu. Šis notikums licis pastiprināti pievērst uzmanību noteikumiem, kas turpmāk varētu paredzēt elektrisko skrejriteņu dalību satiksmē arī Latvijā. 

 

Organizācija Mammamuntetiem.lv sazinājās ar Valsts policiju, lai uzzinātu, vai Latvijā ir konstatēti ceļu satiksmes negadījumi, kuros iesaistīti skrejriteņi. Valsts policijas Metodikas un analītikas nodaļas priekšnieks Andris Locs norāda: “Elektriskajiem skrejriteņiem šobrīd nav piešķirts neviens statuss un šāds transportlīdzeklis vēl nav definēts. Līdz ar to, nav iespējams apkopot oficiālus statistikas datus.

Tomēr mūsu rīcībā ir informācija, ka dažu mēnešu laikā ir notikuši 16 ceļu satiksmes negadījumi, kuros bijuši iesaistīti elektriskie skrejriteņi.

Vairākos negadījumos bijuši arī cietušie. Šis ir gana liels skaitlis, kurš ir jāņem vērā.” Šobrīd, kontrolējot satiksmes drošību, Valsts policijas darbinieki braucējus, kuri pārvietojas ar skrejriteņiem vērtē tāpat kā riteņbraucējus. Lai arī šobrīd neviens likums nenosaka to, kas jāievēro braucējiem, ir virkne pārkāpumu par kuriem Valsts policija ir tiesīga piemērot sodu – braukšana reibumā, sarkanās gaismas neievērošana luksoforā, ceļa nedošana gājējiem un citi. “Ja cilvēks ievēro ceļu satiksmes noteikumus, tad viss ir kārtībā. Pretējā gadījumā, rodas konfliktsituācijas ar gājējiem un citiem satiksmes dalībniekiem. Skrejriteņu veidi ir dažādi – kādam maksimālā jauda ir 25 km/h, bet citiem pat 80 km/h. Pēc būtības, pārvietojoties pa gājēju ietvi – braukšanas ātrums nedrīkst būt lielāks par gājēju ātrumu. Jāapzinās, ka skrejriteņiem ir mazi ritenīši un uzbraucot uz akmeņiem vai iebraucot nelielā bedrē, ātri iespējams zaudēt kontroli, izraisīt negadījumu. Šobrīd tiek pētītas arī citu valstu pieredzes šajos jautājumos, tomēr jāatzīst, ka daudzviet pasaulē šis jautājums vēl nav atrisināts. Uzskatu, ka mums nav jāgaida traģēdija, lai sāktu par šo problēmu domāt,” pārliecināts ir Valsts policijas pārstāvis.

 

A. Locs paredz, ka nākamajā vasarā skrejriteņu skaits uz Latvijas ceļiem dubultosies. Tas saistīts ar pakalpojuma straujās popularitātes augšanu. Valsts policijas pārstāvis arī komentē situācijas, kas nereti redzamas – kad pieaugušais pārvietojas ar skrejriteni uz tā pārvadājot arī bērnu: “Ir atļauts pārvietoties ar velosipēdu, kuram klāt pielikts bērnu sēdeklītis. Bērns atrodas drošībā, piesprādzēts.

Savukārt, pārvest bērnus uz elektriskajiem skrejriteņiem ir ļoti bīstami.

Un, lai arī nav normatīvo aktu, kas to aizliegtu, neviens nav atcēlis vecāku pienākumu rūpēties par savu bērnu drošību.” 

 

Uzrunājot Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) pārstāvjus, organizācija uzzināja, ka šobrīd elektriskais skrejritenis ir uzskatāms par sporta un atpūtas inventāru, un tā lietošanai vecuma ierobežojums nav. Bet tiek plānots, ka ar elektriskajiem skrejriteņiem drīkstēs braukt no 14 gadu vecuma ar noteikumu, ka jaunietim būs vismaz velo vadītāja apliecība. Ar elektrisko skrejriteni ir atļauts braukt pa velo infrastruktūru un, netraucējot, neapdraudot gājējus - arī pa ietvi. CSDD Sabiedrisko attiecību daļas speciāliste Ieva Bērziņa norāda, ka drīzumā plānots ieviest definīciju – elektroskrejritenis. 

Reklāma
Reklāma

 

Tāpat tiek plānotas izmaiņas Ceļu satiksmes likumā un Ceļu satiksmes noteikumos. Jaunās izmaiņas paredzēs:

  • Kas ir elektroskrejritenis;
  • Kas ar to drīkst braukt;
  • Kur varēs ar elektroskrejriteni pārvietoties;
  • Drošības aspektus, ko vajadzēs ievērot šī transportlīdzekļa vadītājiem.

 

Lai ar elektrisko skrejriteni varētu pārvietoties droši - neapdraudot savu un citu cilvēku drošību, CSDD aicina pievērst uzmanību:

  • Kādu elektrisko skrejriteni iegādāties? Tam noteikti vajadzētu būt aprīkotam ar gaismām, atstarotājiem un labām bremzēm;
  • Lūgums uzmanību pievērst transportlīdzekļa jaudai vai ātrumam, ko tas spēj attīstīt. Braukšanas ātrumam nevajadzētu būt lielākam par 20 km/h. Svarīga ir braukšanas ātruma izvēle, lai, veidojoties bīstamai situācijai, laikus varētu reaģēt un nobremzēt (piemēram, brīdī, kad no pagalma izbrauc auto). Jābūt uzmanīgiem tuvojoties gājējiem – tie jāapbrauc ar drošu intervālu un ātrumu, kas ir līdzīgs gājēju iešanas ātrumam – sešiem kilometriem stundā;
  • Skrejriteņiem ir maza diametra riteņi, uzbraukšana pat salīdzinoši nelieliem ceļa nelīdzenumiem, bedrei, kanalizācijas aku vākiem un ūdens notekām var izraisīt smagu kritienu;
  • Plāno maršrutu, lai pēc iespējas vairāk varētu pārvietoties pa velo infrastruktūru;
  • Dali telpu ar citiem satiksmes dalībniekiem (gājējiem un autobraucējiem);
  • Parūpējies, lai ceļu satiksmē justos droši; ķivere un cimdi ir ieteicami; ja Tavā maršrutā sanāk braukt gar brauktuves malu, iespējams, ka ir nepieciešami arī kāju un roku sargi;
  • Esi redzams! Gaismu atstarojošie elementi apģērbā informēs pārējos satiksmes
  • dalībniekus par Tavu atrašanās vietu;
  • Esi prognozējams satiksmes dalībnieks! Ievēro ceļu satiksmes noteikumus un
  • cieni citus satiksmes dalībniekus!

 

Brīvība sastrēgumos

Augot pieprasījumam, aug arī piedāvājums. Viens no uzņēmumiem, kas Rīgā piedāvā elektrisko skrejriteņu nomu ir “Fiqsy”. Tā vadītājs Māris Avotiņš norāda, ka, piedāvājot saviem klientiem transportlīdzekļu nomu, uzņēmums pievērš pastiprinātu uzmanību drošības jautājumiem. Elektriskajiem skrejriteņiem ir dažādas priekšrocības, to izmantošanā – vairāki ieguvumi. “Rīgā, pilsētas centrālajā daļā, ir maz iespēju, kā ērti un ātri pārvietoties līdz piecu kilometru garās distancēs – ar skrejriteni tas ir izdarāms. Turklāt, šis ir transportlīdzeklis, kurš nerada ne lielu troksni, ne piesārņojumu dabai.  Tā ir arī sava veida brīvība, jo laiks nav jāpavada sastrēgumos,” stāsta M. Avotiņš. “Fiqsy” uzņēmuma darbības galvenā ideja ir saistīta ar skrejriteņu koplietošanu. Rīgā ir vairākas vietas, kur iespējams uzsākt savu braucienu ar skrejriteni un, kur to atstāt pēc tam, kad brauciens beidzies. “Uzsākot darbību, mūsu skrejriteņu jaudas ātrums bija 15 kilometri stundā. Tā kā daudziem cilvēkiem šī bija pirmā reize uz skrejriteņa, tad mēs gribējām, lai tā būtu patīkama, lai cilvēki justos droši.

Saņēmām vairākkārtējus ieteikumus par jaudas palielināšanu, bet ar mūsu skrejriteņiem nav iespējams braukt ātrāk par 20 kilometriem stundā.

Jā, iespējams kāds klients ar to būs neapmierināts, bet mūsu prioritāte ir drošība.” Uzņēmums “Fiqsy” ir izstrādājis savus ieteikumus, kurus aicina ievērot ikvienam, kurš vēlas doties braucienā ar elektrisko skrejriteni. “Lai uzsāktu braucienu, cilvēkam savā telefonā nepieciešams lejuplādēt aplikāciju – tajā izskaidroti drošības noteikumi. Ikvienam braucējam ir jāizvēlas tāds braukšanas ātrums, lai justos droši, lai spētu pārredzēt ceļu, nedrīkst doties ceļā alkohola reibumā, uz skrejriteņa var atrasties viens cilvēks un citi ieteikumi.” Turklāt, uzņēmumā “Fiqsy” skrejriteni var nomāt personas, kuras sasniegušas 18 gadu vecumu. M. Avotiņš aicina ikvienu braucēju domāt par savu drošību un ievērot ceļu satiksmes noteikumus.