Miega regress 7 – 10 mēnešu vecumā. Kā atpazīt un ko ar to darīt?

 09. janvāris 2019 16:20 mammamuntetiem.lv Raksts  skatījumi: 1711

Lielākajai daļai labi guļošo mazuļu 7 – 10 mēnešu vecumā nakts miedziņš kļūst trausls un nemierīgs. Tieši tikpat neizgulējušies kā bērni, ir arī viņu mammas un tēti. Kas notiek? 



www.pexels.com


Klāt ir vēl viens miega regresa posms, kad mainās gulēšanas ieradumi. Tas ir gan ārēji apstākļi - jau iemaņu apgūšana, un arī iekšēju pārmaiņu process, kuru dēļ  mazulim ir gandrīz neiespējami nogulēt visu nakti mierīgi. 
 

Jaunas iemaņas un jauni uzdevumi 
Apmēram 7  - 10 mēnešu vecumā mazulis kļūst ļoti kustīgs. Viņš mācās rāpot, sēdēt, celties kājās, bet daži veiklākie bērniņi pat spert pirmos solīšus. Šīs prasmes prasa ne tikai fizisku piepūli, bet arī milzīgu smadzeņu iesaisti un līdzdarbošanos, lai apgūstamās fiziskās iemaņas koordinētu, rokas un kājas spētu balansēt vēl neveiklo ķermenīti, kā arī bērns iemācītos orientēties apkārtējā vidē. 
Tas, kas agrāk nebija pieejams, jo bēbītis varēja tikai gulēt un apvelties, nu ir pieejams – priekšmeti uz grīdas, lietas, līdz kurām tagad var aizrāpot un tās pataustīt. Izaicinājumu un iespaidu dienas laikā ir tik daudz, kas gulēšanas kļūst par vienu garlaicīgi nodarbi. Ir arī pāruzbudināta nervu sistēma, kas neļauj mierīgi iemigt. 


Otrais miega regress
Pirmais miega regress zīdaiņiem ir aptuveni 3 - 4 mēnešu vecumā, kad mainās miega struktūra – tā kļūst līdzīga pieaugušā miega struktūrai ar dziļā un seklā miega fāzēm. 
7 mēnešos miegs atkal mainās. Mazais ir niķīgs, neaizmiegs ātri, naktī bieži mostas, pie dienu guļ mazāk nekā iepriekš, atkal izjūk jau ierastais dienas režīms. 
Ja šāds periods ilgst vismaz 2 nedēļas, var uzskatīt, ka tas ir miega regress, kas ir saistīts ar lēcienu bērna attīstībā. Ja šajā laikā nāk arī zobi un saasinās šim vecumam raksturīgās bailes no nošķirtības  no mammas, tad tas patiešām ir prasa lielu izturību un pacietību no vecākiem. 


Kā atpazīt miega regresu? 
Bērns atsakās no ierastā dienas miega biežuma un ilguma. Ja iepriekš mazais gulēja 3 reizes dienā, tad tagad viņš mēģina pārkārtot pusdienaslaika gulēšanu uz 2 reizēm dienas laikā. Nolikt gulēt pusdienaslaiku ierastajā laikā  ir gandrīz neiespējami, mazais iemieg tikai ļoti noguris un pat noraudājies, vai arī tad, ja mamma viņu speciāli mēģina iemidzināt, šūpojot rokās vai ratos. 

Kopumā miega regresa pazīmes ir līdzīgas tām, ko novēro 4 mēnešos: 

  • mazulis ir raudulīgs, viegli uzbudināms, niķīgs, 
  • bieži mostas naktī,
  • īss, viegli iztraucējams miegs dienā
  • izmaiņas ēstgribā. Proti viņš ēd vairāk vai mazāk kā ierasts. 
  • Kā pārdzīvot miega regresu? 


Sakārtot miegu noteiktā ritmā šajā periodā ir gandrīz neiespējami. Ir jāpaiet laikam, līdz miega režīms sakārtoties pats. Bet, ņemot vērā to, ka izjukušais miedziņš var ilgt pat 6 nedēļas, tas ar pēc iespējas mazākiem zaudējumiem ir jāpārdzīvo gan mazulim, gan ģimenei. 

Tāpēc daži ieteikumi, ko darīt un ko nedarīt miega regresa laikā: 


Atceries, ka šis laika posms pāries. Centies nedusmoties uz mazo šīs 2 līdz 6 nedēļas. Viņš pat noguris, pretojoties apgulties un aizmigt. Parūpējaties par ideāliem aizmigšanas apstākļiem, nodrošinot tumšu, klusu, komfortablu guļamtelpu, kurā nav televizors vai dators. Turpini ievērot iepriekš ieviestos pirms miega rituālus. 

Dod iespēju daudz kustēties dienas laikā. Iekārto drošas aktivitātes zonas uz grīdas. Bieži vien naktī zīdainītis automātiski mēģina rāpot, miegā pilnveidojot rāpošanas tehniku. Ja viņš to būs pietiekami intensīvi darījis dienas laikā, ir cerība, ka nakts paies mierīgāk. Tas nozīmē, ka viņu mazāk jātur ieliktu autosēdeklītī, krēsliņos, ratos vai barošanas krēsliņos, bet jāļauj maksimāli daudz kustēties dienas laikā.


Laikā, kad bērniņš apgūst kādu jaunu fizisku prasmi, viņš to neapzināti turpina darīt arī naktī pusmiegā – velties, mēģināt rāpot, slieties kājās. Miega speciālisti iesaka ļaut to darīt, nemēģinot ar varu nolikt mazo aktīvistu guļus stāvoklī. Pretējā gadījumā tas var pārvērsties sākumā jautrā rotaļā “Es pieceļos, mani liek guļus”,  bet beigās jau cīņā, kurš būs izturīgāks un kurš padosies pirmais. Neviena no šīm spēlēm neveicinās vēlmi ātrāk aizmigt. 


Aicini apgulties ar vārdiem, vai rādot pašas piemēru, ka liec galvu un spilvena un guli. Labi, ja ir iespēja acu līmenī atrasties bērna acu līmenī, tā ir vieglāk nodibināt kontaktu un vienoties. 


Atsevišķa pieeja ir diendusas miega režīmam. Ja agrāk mazais gulēja 3 reizes dienā, tad tagad šis režīms visdrīzāk ir izjucis un ar varu to atjaunot neizdosies. Vēro bērnu un liec viņu gulēt, redzot pirmās noguruma pazīmes. Īstais dienas miega režīms nostabilizēsies tikai pēc tam, kad būs beidzies miega regresa posms. Nepadodies kārdinājumam midzināt, šūpojot rokās vai iemidzinot pie krūts. Pēc tam no šiem ieradumiem atbrīvoties būs vēl grūtāk. Vakara gulētiešanas laiku vēlams ieverot to pašu, kas bija ieviests jau iepriekš. 

Neievies jaunus kaitīgos midzināšanas ieradumus, piemēra, gulēšanu ar vecākiem, ja iepriekš mazais jau ir pieradis gulēt savā gultiņā,  lai tikai panāktu, ka mazais aizmiegt. Iespējams, ka tas dos dažas mierīgas naktis, bet traucēs izveidot normālu miera režīmu ikdienā.  

Ja mazulis ir iemācījies aizmigt pats, tad miega regresa laikā viņam var rasties atkal grūtības ar patstāvīgu aizmigšanu. Pasēdi pie gultiņas, paglāsti muguru, palīdzi nomierināties ar savu klātbūtni. 

Iespējams, ka bērniņš tikai tagad ir sācis mācīties iemigt pats, un miega regress visus pūliņus un prasmes ir “nodzēsis līdz nulles līmenim”. Šīs nav īstais brīdis atradināt no iepriekšējiem ieradumiem – knupīša, nakts ēšanas, gulēšana atsevišķi utml. Tas aizmigšanu tikai vēl  vairāk sarežģīs. Sagaidi, kad miega regresa periods pāries un tad var mēģināt turpināt jaunu ieradumu apgūšanu un ieviešanu.  Savukārt mīļā miera labad atgriezties pie jau izskaustiem ieradumiem gan nevajadzētu. 
 

Pats galvenais šobrīd ir ļoti liela pacietība un stipri nervi vecākiem. Labi, ja ir tuvinieki, kas var  palīdzēt dalīt rūpes, ļaujot mammai pagulēt pa dienu, jo naktis, visdrīzāk, ir nemierīgas abiem – mammai un bērniņam. Tomēr pozitīvā ziņa ir tā, ka arī šis posms pāries un sāksies jauns attīstības posms. 

 



0 Pievienot komentāru

Saistītie raksti

Kategorijas