Bērnudārzniekam piemērots saturs viedierīcēs

Mūsdienās teju katram pieaugušajam ir kāda viedierīce – viedtālrunis, planšetdators, portatīvais dators. Daļai pat vairāki no minētā. Līdz ar to likumsakarīgi, ka bērni ģimenē agri iepazīstas ar dažādiem „gadžetiem”. 

FOTO: Shutterstock.com

Lai arī labā prakse būtu bērnu pēc iespējas ilgāk pasargāt no virtuālajiem kairinātājiem, realitātē to īstenot ir grūti, tāpēc šajā reizē izglītības psiholoģe un „Amigo iniciatīvas laimīgām ģimenēm” konsultante Sabīne Vilciņa palīdzēs saprast, kas ir bērnam piemērots saturs viedierīcēs. 

 

Literatūrā pastāv dažādi ieteikumi, kad un kādā apjomā bērna dzīvē būt jāienāk ekrāna laikam jeb laikam, ko atvase pavada, skatoties viedierīcē animācijas filmas vai izmēģinot spēkus spēlīšu spēlēšanā. Tāpat ir atšķirības, vai bērns virtuālo saturu patērē viedtālrunī vai pie lielāka ekrāna. Taču galvenās vadlīnijas varētu būt šādas – vecumā līdz trim gadiem bērnam ekrānos nebūtu jāskatās. Vecumā līdz sešiem gadiem pie ekrāna kopā ar vecākiem pavadītajam laikam nevajadzētu pārsniegt 20 minūtes dienā. Līdz desmit gadu vecumam viena stunda dienā ir pilnīgi pietiekams pie viedierīces pavadīts laiks. Lielākā vecumā, ieskaitot arī laiku, kas nepieciešams mācību procesā, varētu būt līdz divām stundām. 
 

Un tomēr...
Skatoties realitātei acīs, jāatzīst, ka tikai nelielai daļai vecāku izdodas īstenot iepriekš minēto, proti, pasargāt atvases no pārmērīgas viedierīču lietošanas. Tas nozīmē, ka ikviena bērna dzīvē agrāk vai vēlāk pienāk brīdis, kad mamma vai tētis iedod parotaļāties ar tālruni. Reizēm vecāki pat ir sajūsmināti – re, kā mazais ķipars cenšas pierausties tuvāk tālrunim! Un rindā pie ārsta arī vieglāk sēdēt, ja mazā uzmanība pievērsta ekrānam. Un tā pamazām bērns pierod pie viedierīces, un pierod arī vecāki, ka tik viegli sev izdodas iegūt sākumā desmit, tad piecpadsmit un vēlāk jau visas četrdesmit minūtes... Te varam vēlreiz atgādināt, ka bērniem agrā vecumā tiešām nevajadzētu pavadīt laiku pie viedierīces, taču, ja tas notiek, vecākiem jābūt atbildīgiem un jārūpējas, lai saturs, ko mazais patērē, būtu atbilstošs viņa vecumam. 
 

Kas ir bērnudārzniekam atbilstošs saturs? 
Bērnudārznieka vecums ir plašs jēdziens. Tie ir bērni no 1,5 līdz 6 gadu vecumam. Ja nepilnus divus vai trīs gadus vecam bērnam piemērots ir viena veida saturs, tad lielākiem jau var piedāvāt kaut ko citu, vienlaikus atceroties, ka ikvienam no šiem vecumiem satura piemeklēšana ieteicama caur izglītošanas un attīstīšanas prizmu. 

Krāsu mācība, skaitļi un dzīvnieku pasaule. Tiesa gan – tematisku video vairāk ir angļu un krievu valodā, taču atbilstoši video ir atrodami arī latviešu valodā. Svarīgi, lai bērns video neskatītos vienatnē, bet kopā ar kādu no vecākiem, kas var ar viņu par redzēto parunāt, piemēram, paskatīties, kur krāsas vai minētie skaitļi ieraugāmi dzīvē. 

Klausīšanās prasmes attīstīšana. Reizēm vecāki vaicā padomu, kādas lietotnes izvēlēties lasītprasmes apguvei, taču šis nav viennozīmīgs jautājums. Bērns līdz 3–4 gadiem mācās lasīt, pirms vēl reāla lasīšana notiek. Mācīšanās ir atkarīga no tā, cik daudz vecāki runājas gan savstarpēji, gan ar bērnu, cik daudz veido dialogus. Svarīgi, vai lasa priekšā pasakas, kur ir bagātāka valoda par to, ko lietojam ikdienā. Pētījumi pat rāda, ka līdz trīs gadu vecumam, uzliekot bērnam vienkārši kādu saturu klausīties vai skatīties, tiek novērots „valodas aklums”, tas nozīmē – bērns informāciju slikti uztver, līdz ar to slikti veidojas tas vārdu krājums, ko viņš izdzirdot saprot, lai arī neizmanto. Sākot no četru gadu vecuma, varētu kopā ar vecākiem klausīties pasakas, piemēram, vietnē „www.pasakas.net”.

Svešvalodu apguve. Zināms, ka bērni valodas apgūst daudz vieglāk nekā pieaugušie. To noteikti vajag izmantot, piedāvājot kvalitatīvus video, kas bērniem palīdzēs. Lūk, vietne, kur meklēt dažādas lietotnes: „www.educationalappstore.com”. Svarīgi atcerēties, ka nav tik būtiski, kas piesaista bērna uzmanību, jo valoda tiks iemācīta paralēli aktivitātei. 

Sižetiskas animācijas filmas. Pasaulē ir radītas tūkstošiem un tūkstošiem animācijas filmu. Kā izvēlēties tās labās, ko piedāvāt bērnam? Latvijā šobrīd bērnu vidū populāras ir par Lāci un Mašu, cūciņu Pepu, Ķepu patruļu un aktuālie kino darbi. Ikvienā no tiem var atrast gan jaukas un bērniem piemērotas lietas, gan arī tādas, ko labāk nerādīt. Galvenais, lai piedāvātajā materiālā nav vardarbības, jo to mazie ļoti ātri iemācās no video materiāliem. Labāk izvēlēties saturu, kurā varoņi labdabīgā veidā tiek galā ar grūtībām. Latviešu valodā var izmantot lietotni „Pasaku kino”.

Attīstošas spēlītes. Bērniem viedierīcē var piedāvāt tādas spēles, kas attīsta loģisko domāšanu. Kā piemēru var minēt lietotni „Gudrinieks”.

Reklāma
Reklāma


Svarīgi atcerēties!
    • Lai arī vecākiem gribas savas atvases palutināt, tomēr jāatceras, ka līdz skolas vecumam bērnam nav nepieciešams ne savs tālrunis, ne planšete. Arī pašam vecākam ir jārāda labs piemērs – ja gribam, lai bērns nelieto viedierīces, TV un citas ierīces, pašiem jāatrod veids samazināt laiku, ko pavadām pie viedierīcēm!
    • Nevajadzētu bērnam viedierīces dot pirms miega – tās radīs nevajadzīgu satraukumu, līdz ar to traucēs mierīgi iemigt un kārtīgi izgulēties.
    • Vecākiem jārūpējas, lai viedierīces nav pieejamas bērna guļamistabā (arī vecākiem būtu jārāda labais piemērs un savs telefons jāatstāj dzīvojamajā istabā!). 
    • Pārbraucieni mašīnā nav piemērots brīdis iedot bērnam viedierīci. 
    • Tāpat svarīgi, lai, piemēram, maltīšu laikā vecāki bērniem veltītu nedalītu uzmanību, nevis ar vienu aci sekotu jaunumiem pasaulē.


Alternatīvas nodarbes un kopā pavadīts laiks 
Lai neveidotos situācija, ka viedierīces kļūst par pārāk būtisku bērna ikdienas sastāvdaļu, pieaugušajiem jārūpējas, lai bērni iepazītu citas nodarbes, ar ko aizpildīt savu laiku. Svarīgi, lai atvasei būtu pieejami materiāli radošām nodarbēm, grāmatas, sporta inventārs. Un ne mazāk svarīgi – lai vecāki būtu ieinteresēti rotaļās kopā ar bērnu un veicinātu viņa zinātkāri un vēlmi darboties.  

 


Latvijas vecāku organizācija Mammamuntetiem.lv izdod izglītojošu žurnālu "Mammām un Tētiem. Bērnudārznieks". Tā mērķis uzlabot vecāku zināšanas par bērna vecumposma īpatnībām no 1,5 līdz 6 gadu vecumam, bērnu audzināšanu un disciplinēšanu bez vardarbīgām metodēm un emocionālo audzināšanu, bērnam piemērotu uzturu un sporta aktivitātēm, kā arī veicināt bērnu traumu samazināšanos.

Lejuplādēt PDF formātā
Atvērt lasīšanai online