Izgatavo pats! Spēle "Skanošo oliņu varavīksne"

Ir tik daudz lielisku ideju, ko vecāki var realizēt pašu spēkiem. Madonas pilsētas pirmsskolas izglītības iestādes "Saulīte" pirmsskolas skolotāja Līga Zarāne stāsta, kā izgatavot spēli "Skanošo oliņu varavīksne", ko ar to darīt un kā tā ietekmē bērna attīstību. 

FOTO: Mammamuntetiem.lv

"Lielu interesi bērnos vienmēr ir izraisījušas rotaļlietas, kas skan. Arī "Skanošo oliņu varavīksne”, nav izņēmums. Brīvajos brīžos bērni labprāt izvēlas darboties ar šo spēli. 1,5 gadus vecie bērni ir iemācījušies atvērt un aizvērt kastīti, izņemt un ielikt tajā oliņas. 2-4 gadus veciem bērniem skanošās oliņas ir palīdzējušas apgūt krāsas un prasmi diferencēt skaņas oliņās. Daži bērni ar šīs spēles palīdzību ir iemācījušies pazīt un nosaukt ciparus. Lielākie bērni ir ne tikai atkārtojuši krāsas, ciparus, vingrinājuši lasītprasmi, bet prot izlikt pareizu varavīksnes loku. Vai arī grupēt oliņas pa 1, 2, 3, 4 un sameklēt attiecīgo ciparu," pieredzē dalās skolotāja. 

NodarbībaOliņas var izmantot kā analizatoru, lai grupētu priekšmetus pēc noteiktas pazīmes – krāsas. Mazākiem bērniem - atrast telpā vienu tādas pašas krāsas priekšmetu. Lielākiem bērniem 3-5. Kad priekšmeti ir sameklēti, bērnam var dot uzdevumu tos nosaukt. Atcerēties un pateikt vietu, kur atradās šis priekšmets. Aiznest priekšmetus uz to iepriekšējo atrašanās vietu. 

spēle

Analizators var būt jebkurš cits priekšmets, bet oliņas priekšmeti, kas tiek šķiroti. 6 gadus veci bērni var oliņas grupēt pēc krāsas, pēc tam pievienojot krāsu nosaukumu kartītes. Šajā uzdevumā tiks attīstīta lasītprasme. Var būt uzdevums izlikt varavīksnes loku. Izlasīt krāsu nosaukumu, pievienot krāsu kartītes un ciparus. Arī šeit var dot uzdevumu nosaukt krāsas un ciparus. 

 

Lai izgatavotu spēli, vispirms ir jāiemācās tamborēt, precīzāk – aptamborēt apaļu priekšmetu. Dažāda veida instrukcijas var atrast internetā. Kad  tamborēšanas prasme ir apgūta, var ķerties pie darba. Nepieciešamie materiāli - dzijas visās varavīksnes krāsās (izmantoju 100% kokvilnas diegus), tamboradata, kinderolas, dažādi graudaugi, rieksti, sīki akmeņi, kurus sabērt oliņās.

Spēles materiāli

 

Bērna attīstība dažādos vecumposmos

Bērna attīstība ir atkarīga no tā, cik lielā mērā pieaugušais spēj būt mijiedarbībā ar bērnu. Var teikt, ka pirmajā dzīves gadā notiekošais veido bērnā pamatu uzticībai vai neuzticībai apkārtējai pasaulei. Daudzi autori uzsver, ka pirmajos astoņpadsmit dzīves mēnešos bērna garīgās attīstības iekļaušanās vispārīgajās attīstības normās ir tieši atkarīga no viņa  iespējām  kustēties. Lai attīstītu sākotnējo patstāvību šajā vecumposmā, svarīgi dot bērnam pēc iespējas lielāku kustības brīvību, neierobežojot, bet gan gluži pretēji – atbalstot. No 2-4gadiem vadošā darbība šajā vecumā ir spēle (rotaļa). Šajā vecumā spēle izaug no bērna manipulācijām ar priekšmetiem. Sākotnēji bērnu aizrauj pati darbošanās kopā ar pieaugušo, atdarinot tieši pašas darbības. Šajā vecumā turpina pastāvēt bērna emocionāli tiešais kontakts ar pieaugušo, taču jaunais komunikācijā ir sadarbība starp pieaugušo un bērnu, kas norit bērnam mācoties veikt priekšmetiskas darbības. Bērna attīstība līdz 5-7 gadiem ir personības attīstības nozīmīgākie gadi. Šajā vecumā bērns apgūst trijstūra attiecību “māte - tēvs - bērns”. Šīs attiecības bērnu ne vienmēr apmierina. Vecākiem šajā bērna attīstības posmā ir jābūt saprotošiem. Ja viņi tādi nav, tad bērns ar šo iekšējo konfliktu netiek galā, un arī šajā gadījumā viņā attīstās naidīgums. Caur atdarināšanu gan izskatā un uzvedībā, gan apģērbā, lietojot vecāku izteicienus sarunājoties, bērni cenšas apliecināt savu mīlestību. Lomu rotaļas bērni sāk spēlēt tieši pirmsskolas vecumā. Šī spēle “izaug” no manipulācijām ar priekšmetiem. Spēles noteikumi liek bērnam apzināties un vērtēt sevi, vērtēt spēles partnerus un salīdzināt sevi ar viņiem. Rotaļu procesā bērns iepazīst savu individualitāti un izmēģina lomas, kādas spēlēs nākotnē. Caur aktīvām rotaļām bērns trenē savu ķermeni, attīsta dažādas iemaņas un pauž savas emocijas.

Spēle

Reklāma
Reklāma

 

Ideja par spēli

Kā radās doma par skanošajām oliņām? Sasniedzot 1,5 gadu vecumu bērniem klasiskās rotaļlietas no veikalu plauktiem ātri vien apnīk un kļūst neinteresantas. Tikai retās bērnam ir interesantas ilgāku laiku. Šī iemesla dēļ bija jāizdomā , kaut kas jauns, neredzēts un bērnam interesants. Spēlējoties mazie sevi izpauž, iemācās un apgūst dažādas lietas, kā arī jautri un interesanti pavada laiku kopā ar vecākiem un vienaudžiem. Tāpēc rotaļām ir milzīga nozīme bērna attīstībā. Spēlēšanās palīdz apgūt lietas, kas vēlāk noderēs skolā, piemēram, burtus, skaitļus, krāsas. Spēlēšanās lieliski veicina valodas attīstību. Spēles kastītē ir 10 oliņu komplekts varavīksnes krāsās, koka ripiņas ar cipariem (1- 10), krāsu nosaukumu kartītes. Skanošo oliņu kastes noformējums ir veidots tā, lai arī no tās bērns varētu mācīties – uz tās ir attēls ar varavīksni, lai bērns varētu iemācīties, kādā secībā izlikt oliņas, lai veidotos tāds varavīksnes loks kādu var redzēt dabā.

Vēl ieteikumi, ko darīt ar "Skanošo oliņu varavīksni"

Pamata uzdevums skanošajām oliņām ir diferencēt un atrast divas vienādas skaņas.

Mazākiem bērniem (1,5 gadi) uzdevums varētu būt vienkāršāks atvērt kasti, izņemt no tās oliņas, pēc tam salikt atpakaļ un uzlikt kastītei vāku. Šajā gadījumā tiks attīstīta pirkstu un roku muskulatūra.

3 gadus vecs bērns sāk mācīties atšķirt skaņas oliņās.

Bērns darbojas

Ar skanošajām oliņām var darboties dažāda vecuma bērni. Atbilstoši bērna vecumam pedagogs vai vecāki izvēlas un nosaka uzdevumu, kāds bērnam būs jāveic. 5 gadus vecs bērns var skaitīt oliņas, kārtojot tās uz virsmas no kreisās un labo pusi. Pēc tam izlikt ciparu rindu. Pedagogs papildus var dot uzdevumu, nosaukt visas krāsas pēc kārtas. Cits, grūtāks uzdevumus: pateikt, kādā krāsā ir 2.,5.,7.oliņa u.c.