Kādēļ vīrietim brokastīs jāēd putra?

 09. aprīlis 2018 22:50 Reklāmas projekts  skatījumi: 3442

Uztura speciālistei Dārtai Tenei vaicājām, kas vīrietim jāēd brokastīs. Vienas formulas nav, tomēr ir vairāki ieteikumi, lai ikrīta rituāls sniegtu pēc iespējas vairāk ieguvumu. Būtiskas priekšrocības ir, izvēloties dabīgu musli vai putru. Uzzini, kur slēpjas maksimāli daudz enerģijas visai dienai – ģimenei, sportiskām aktivitātēm, darbam un atpūtai. 



Kvalitatīvs uzturs, tajā skaitā brokastu izvēle, ir daļa no ilgtermiņa veselības un augstas dzīves kvalitātes nodrošināšanas. Foto: Kārlis Birmanis.


Ja no rīta nav apetītes, vēlams dienu sākt kaut ar glāzi ūdens. Vienam brokastis ir sešos no rīta, citam – agrā pusdienlaikā. Svarīgāks par laiku ir pirmās maltītes sastāvs – tam vēlams būt vērtīgām uzturvielām bagātam, norāda D. Tene. Brīvdienās vai tad, kad laiks atļauj, iespējams eksperimentēt ar dažādiem pārtikas produktiem. Savukārt tiem, kuriem laiks ir vērtība, uztura speciāliste iesaka izvēlēties dabīgu musli vai putru. 


“Dabīgo graudaugu produktu ražotāji lielākoties jau ir padomājuši, lai brokastis varētu pagatavot ērti, ātri un lai tās būtu veselīgas. Teiksim, Latvijā ražotais Graci tapis sadarbībā ar zinātniekiem. Tajā ir dabīgi augsts minerālvielu, vitamīnu sastāvs un proteīns, kas nepieciešams ne tikai vīrietim, bet arī – visai ģimenei. Musli var apliet ar pienu, samalt smūtijā, piebērt biezpienam vai bezpiedevu jogurtam. Putru var pāris minūtes vārīt vai apliet ar vārošu ūdeni – no 5 līdz 15 minūtēs brokastis ir gatavas!” stāsta D. Tene. 

 

Pieci būtiski iemesli par labu graudaugu brokastīm
Jēgpilnas brokastis. Ar katru maltīti varam izdarīt izvēli par labu veselībai. Enerģijas pieplūduma nodrošināšanai ir ieteicams dienu sākt ar saliktajiem un vienkāršajiem ogļhidrātiem, piemēram, pilngraudu putru kopā ar svaigiem vai žāvētiem augļiem. Tie nodrošinās gan tūlītēju enerģiju, gan vienmērīgu spēka pieplūdumu rīta stundās līdz pat pusdienām. Brokastu izlaišana vai nabadzīgs to sastāvs bremzē prāta darbību, intelektuālo kapacitāti, kā arī var veicināt negatīvu emocionālo pašsajūtu. 

Graci putras

Laika ekonomija. Lai arī brokastis ir būtiskas dienas uztura sastāvā, tā var būt pavisam vienkārša maltīte ar pāris sastāvdaļām. Putru, piemēram, Graci “Power”, “Recover” vai “Shape”, kur sastāvā ir arī dažādas sēklas (linsēklas, čija, saulespuķu sēklas), var iepriekšējā vakarā apliet ar ūdeni – no rīta pārslas būs uzbriedušas, atliks vien pievienot kādu svaigu augli. Ja gaumē ir silta putra – aplej pārslas ar karstu ūdeni, ļaujam tām uzbriest, klāt pieliec bumbiera vai ābola šķēlītes. Maltīte gatava! 

Savu organismu apmānīt nevar. Tieši ikdienas ieradumi ir tie, kas nākotnē atspoguļos, cik cītīgi esam par sevi rūpējušies. Kvalitatīvs uzturs, tajā skaitā brokastu izvēle, ir daļa no ilgtermiņa veselības un augstas dzīves kvalitātes nodrošināšanas. Pārtikas produkti, ko uzņemam  ikdienā, veido mūsu šūnas, ķermeņa audu uzbūvi, hormonus, asins sastāvu – no zemas kvalitātes pārtikas nav iespējams atjaunot un “uzbūvēt” veselas, darboties spējīgas organisma struktūras, kas pasargātu mūs no saslimšanas.  Tamdēļ – izvēlies kvalitatīvus produktus, par kuriem esi pārliecināts. 

Ēšanas kultūrai ir jākalpo mums, nevis otrādi. Kādēļ katru dienu varam mazgāties, ķemmēt matus un valkāt tīru apģērbu, taču ar pārtikas produktu izvēli mēdzam “grēkot”? Kāpēc istabas augus aplejam ar tīru ūdeni, taču paši dzeram limonādi un alkoholu? Daļēji tas ir ieradums, tradīcijas un ģimenes ēšanas kultūra, taču jāatceras, ka ir jāiet līdzi laikam. Mūsdienās ir pieejami rūpīgi pārdomāti, uztura speciālistu atzīti pārtikas produkti, tādēļ ir vēlams atteikties no tādiem ēdieniem, par kuriem zinātniski pētījumi liecina – tie pasliktina veselību. Savus ikdienas ieradumus netīši nododam saviem bērniem, jo viņi mācās no piemēra, tā pārmantojot ēšanas kultūru neatkarīgi no tā – ēdiens ir vai nav veselīgs.

Katrai gaumei. Brokastu putras atceramies jau kopš bērnības – kādam tās bija iecienīts ēdiens, taču citiem ierastā garša it nemaz nepatīk. Taču to varam mainīt paši – iespējas ir dažādas, gan izvēloties gatavus pārslu un sēklu maisījumus, gan klāt pievienot sastāvdaļas: žāvētus vai svaigus augļus, kā arī garšaugus. Graci griķu maltītei klāt var pievienot avokado un grauzdētus lazdu riekstus. Tikpat labi putras vietā var ēst dabīgu musli - “Thin” ar maltu ābolu, ķirbi un kanēli, “His Power” ar spinātiem, banāniem un tumšo šokolādi, “Energetic” - ar ingveru, rozīnēm un bietēm. Katra no sēklām, auglis vai rieksts ir ar savu unikālo uzturvielu kombināciju, turklāt uztura dažādība ir atslēga uz veselīgu organismu.

 

Ko par brokastīm saka sportisti?
“Treneris prasa – vai tu no rīta paēdi putru? Ja nepaēdi, tad minēšu labus iemeslus to izdarīt. Pirmkārt, brokastīs, musli vai putru paēdot, tu sniegsi ķermenim enerģiju dienas sākumam. Otrkārt, tā ir viegla ēdienreize gremošanas sistēmai, jo reizēm no rīta olas ar bekonu ir par daudz. Treškārt, graudaugi satur vairāk minerālvielu un vitamīnu nekā siermaizes un bulciņas. Ceturtkārt, regulāri paēdot brokastis, tu samazini vēlēšanos pārēsties dienas otrajā pusē,” stāsta Vingrosev.lv treneris Kārlis Birmanis. “Kāpēc jāapēd putra? #jotreneristāteica”


“Mans rīts vienmēr sākas ar pilnvērtīgām brokastīm. Tad seko treniņš, tāpēc man ir svarīgi, lai brokastīs būtu iekļauts kaut kas no graudaugiem, jo tieši tie nodrošina organismu ar nepieciešamo enerģiju. Graci putras un musli uzturā lietoju regulāri, jo produkti ir bagāti ar vitamīniem un minerālvielām, kas ir svarīgas aktīviem cilvēkiem.  Musli ēdu kopā ar grieķu jogurtu. Putras ēdu kopā ar ogu ievārījumu,” saka Uģis Jocis, Latvijas vidējo distanču skrējējs, kurš šogad paguvis sacensībās ASV labot teju 45 gadus veco valsts rekordu 3000m distancē telpās. “Ja no rītiem neatliek laika, lai pagatavotu brokastis, iesaku veselīgo smūtiju - augļus, ogas, pienu vai jogurtu sablendēt kopā ar musli sablendēt. To var darīt arī iepriekšējā vakarā un atstāt ledusskapī pa nakti. Gardas un veselīgas brokastis līdzi ņemšanai gatavas!”


“Izvēlos Ādažos ražoto musli, jo tas satur visu, kas nepieciešams veselīgam un enerģiskam sportistam garajā treniņprocesā, kā arī nozīmīgajos sacensību rītos!” papildina Latvijas labākais skrituļslalomists Miks Zvejnieks.

 

Ieskaties: www.graci.lv



0 Pievienot komentāru

Saistītie raksti

Kategorijas