Pieci padomi pozitīvu attiecību veidošanai ar naudu

Pētījumi apliecina, ka lielākā daļa pasaules iedzīvotāju vēlas, lai viņu rocība būtu lielāka nekā tā ir pašlaik, tajā pašā laikā ne visiem ir iespēja pelnīt vairāk. Viens veidiem, kā dzīvot labāk, ir mainīt savu attieksmi pret naudu. Ferratum bank piedāvā piecus vienkāršus padomus, kā to paveikt.

FOTO: Mammamuntetiem.lv

 

Piedot sev finanšu kļūdas

Lielākas vai mazākas kļūdas mūsu finanšu pārvaldīšanā ir gadījušās teju ikvienam. Citam tās ir jaunas kurpes, kuru iegādes dēļ pārējais mēnesis ir aizritējis, ēdot vārītus makaronus vai ceptus kartupeļus, kādam citam finansiālā kļūda ir bijusi finanšu investēšana projektos, kuru izdošanās ir bijusi vairāk balstīta uz cerību, nevis racionāliem argumentiem. Neatkarīgi no finansiālo kļūdu apjoma un daudzuma, pirmais solis virzienā, lai veidotu veselīgas attiecības ar naudu, ir pašam sev piedot kļūdas. Viena no pasaulē atzītām padomdevējām par finanšu plānošanu un organizācijas Finansiāli gudras sievietes (Financialy Wise Women) dibinātāja Britnija Kastro (Brittney Castro) ir teikusi, ka “piedošana ir iedarbīgākais instruments, kas sniedz mums iespēju atbrīvoties no pagātnes ieslodzījuma. Līdzko mēs novirzām savu uzmanību no kauna un pārmetumiem par savām finansiālajām kļūdām, mēs sākam veidot veselīgāku attieksmi pret naudu”.

Šeit gan jāpiebilst, ka katra šāda finansiālā neveiksme ir jāuztver kā laba mācība, nevis pēc nožēlas laika jāpieļauj tās pašas kļūdas.

 

Beigt salīdzināt

Vismaz daļa no mūsu finansiālajām kļūdām rodas tādēļ, ka regulāri salīdzinām sevi ar citiem, kas jo īpaši aktuāli kļuvis laikā, kad cilvēku ikdienas gaitas ir zināmas ar sociālo tīklu palīdzību. Mums ir iespēja ielūkoties ne tikai kolēģu, draugu vai radinieku aktivitātēs, bet arī palūkoties, kā savas dienas vada Kima Kardašjana, Džastins Bībers un citas pasaules līmeņa slavenības. Tas savukārt var mudināt mūs kaut mirkli iejusties viņu dzīvēs, piemēram, par visu algu nopērkot tādu kleitu kā Nikolai Kidmenai vai uzvalku kā Bredam Pitam. Tā vietā finanšu eksperti aicina atrast savas finanšu prioritātes, sabalansējot tās gan ar ieņēmumiem, gan obligātajiem izdevumiem.

 

Nauda seko prioritātēm, nevis otrādi

Reklāma
Reklāma

Grāmatu autors un daudzu iedvesmojošu citātu par finansēm autors Džeims V. Friks (James W. Frick) ir teicis: “Nestāsti man par savām prioritātēm. Parādi, kam tu tērē naudu, un es pateikšu, kādas ir tavas prioritātes.” Lai gan bieži vien mēs cenšamies sevi un citus pārliecināt, ka mūsu prioritātes nosaka tas, cik daudz finanšu resursu mums ir, patiesībā ir otrādi – prioritātes atspoguļo tas, kam mēs tērējam primāri un kam tikai tad, ja nauda paliek pāri.


Labu paradumu radīšana

Tā kā lielai daļai cilvēku nav iespējas uz sitiena būtiski palielināt savus ienākumus, lai uzreiz varētu atļauties iegādāties dārgākas lietas vai īstenot kārotās aktivitātes, arvien būtiskāka kļūst tieši esošo finanšu resursu efektīva izmantošana. Ir divi virzieni, kā to realizēt. Pirmais un jau zināmais pieminētais – ietaupīt vienā izdevumu pozīcijā, lai varētu atļauties kaut ko citu. Savukārt otrs ir meklēt veidus, kā efektīvi izmantot esošos resursus. Viens no piemēriem ir ceļojumu un atvaļinājuma plānošana. Kā liecina jaunākā Latvijas iedzīvotāju ceļojumu paradumu aptauja, 40% mūsu valstī dzīvojošie savus atvaļinājuma izbraukumus plāno vismaz pusgadu pirms tā sākuma, tādējādi efektīvi apzinot arī nepieciešamos resursus. Pērnā gada Ferratum vasaras barometra rezultāti liecināja, ka, piemēram, piekrišana AirBnB platformai mūsu ceļotāju vidū gada laikā auga teju 37 reizes. Tas liecina, ka efektīvi savu finanšu izmantošanas veidi kļūst arvien populārāki ne tikai ceļošanas, bet arī citās nozarēs.

 

Lai emocijas pāriet

Racionāla naudas izmantošana ir tikpat būtisks faktors kā efektīvs naudas izlietojums. Šī gada sākumā publicētā ASV iedzīvotāju aptauja liecina, vidēji ik gadu šajā valstī dzīvojošais cilvēks spontānos un emocijās balstītos pirkumos iztērē aptuveni 5400 ASV dolārus, kas ir aptuveni 4500 ASV dolāru mēnesī. Pētījums arī atklāja, ka 71% no šīs summas tiek tērēts, lai apmierinātu spontānās vēlmes pēc gardiem ēdieniem un dzērieniem, 53% pērk apģērbu, savukārt mājas un interjera lietām tērējuši 33% aptaujāto, bet apaviem – 28%. Lielākā daļa respondentu arī atzīst, ka bieži vien, jau atnākot mājās ar iepirkuma maisiņu, viņi saprot, ka šī lieta patiesībā nav bijusi nepieciešama vai nav lietderīga. Tāpēc finanšu plānošanas eksperti aicina nepirkt uzreiz, bet pārdomāt potenciālo pirkumu vismaz vienu līdz divas dienas.

 

Rezumējot – ir vērts atgādināt sen zināmo patiesību, ka nauda nekad nedrīkst būt mērķis, jo tā ir tikai līdzeklis, lai apmaksātu savas vajadzības un īstenotu savas vēlmes.