Ārstēties "pa lēto" pie topošajiem zobārstiem cilvēki stāv rindā

Jau vairāk nekā 40 gadus Latvijā ir iespēja labot zobus pie studentiem. Mainījušās tehnoloģijas un materiāli, taču darbs ar pacientiem joprojām ir obligāts. Cilvēku viedokļi par to, vai šādas pakalpojums ir izmantojams, krasi atšķiras. 

Pie students lēnāk un lētāk, toties profesora uzraudzībā.

FOTO: Shutterstock.com

Pie students lēnāk un lētāk, toties profesora uzraudzībā.

Daļa uzskata, ka tas ir mazliet riskanti, jo nav pārliecības par topošo ārstu kvalifikācijuun nespēju tikt galā ar sarežģītākām problēmām, taču citi,  labprāt ārstētos pie studentiem.


Kvalitatīvu darbu uzteic Rīgas Stradiņa universitātes Stomatoloģijas institūta Terapeitiskās stomatoloģijas klīnikas vadītāja Anda Brinkmane. “Arī bērniem, arī pieaugušajiem daudz vairāk patīk, nekā aiziet vienkārši pie zobārsta, kur ir limitēts laiks, kur ir ātri kaut kas jāizdara,” stāsta Brinkmane. “Īpaši bērnu zobārstniecībā - studenti ar bērniem var parunāt, parādīt visu, paskaidrot, pierunāt, un to visu dara pieredzējušu pasniedzēju uzraudzībā. Tā kā nekas slikts nevar notikt,” pauž klīnikas vadītāja.

Ar pacientiem sāk strādāt studiju trešajā gadā. Sākumā ir vienkāršāki darbi - veic tikai zobu higiēnu un liek plombas.

“Pirmais pacients - tas bija ļoti bailīgi, jo izrādās, ka cilvēkiem sāp, un tad tur ir mēle, un tur ir siekalas,”  stāsta Natālija Šilova, zobārstniecības ceturtā kursa studente.

Pacientus grūtāk bijis atrast sākumā. Tad talkā nāca ne vien draugi un radi, bet arī sociālais portāls “Facebook”. Studente tomēr uzsver, ka galvenais, lai pacients ir gatavs sadarboties un nebaidās, ka praktikants pieļaus kļūdu.

“Šobrīd nodarbībās ir tā sajūta, ka tu esi ārsts, kuram vajag nelielu palīdzību dažreiz,” neslēpj Šilova.

Reklāma
Reklāma

Taču pasniedzējs pārbauda katru darbību un tikai pēc visa saskaņošanas ārstēšanu var turpināt.

“Paņemam to pacientu, pajautājam, par ko viņš sūdzas, paņemam slimību anamnēzi, paskatāmies, kas viņam jādara. Tad pasaucam pasniedzēju, viņš to pašu vēlreiz pārjautā, paskatās, vai mēs visu pareizi pierakstījām, tad pats apskatās, vai mēs pareizi sarakstījām visu zobu stāvokli. Tad es pasaku, ka es gribu šodien ārstēt to un to zobu un paskaidroju, kāpēc tieši to. Un tad pasniedzējs saka: “Okey, labi, sāc!”,” klāsta Šilova.

“Studenti strādā pāros, un pasniedzējam vienlaicīgi jāuzmana vairāki pacienti. Tāpēc šīs mācību vizītes var būt ilgākas nekā profesionāla zobārsta apmeklējums, tomēr ir interese un izveidota pat gaidītāju rinda,” saka Brinkmane. “Semestris sāksies tikai februārī, un jau tagad es dzirdu, ka katru dienu [pacienti] zvana, un tad mēs pierakstām gaidīšanas rindā – mēs jums zvanīsim!” skaidro Brinkmane.

Kā vienu no galvenajiem iemesliem profesore min cenu, jo vizītei pie studenta ir 75% atlaide.


Visu sižetu var noklausīties portālā LSM.lv