Veikala apsargs Rīgā saraudina un pazemo pusaudzi. Ko darīt? 1

 10. septembris 2017 12:25 Raksts  skatījumi: 1102

Sācies jaunais mācību gads un bērni atgriežas ne tikai pilsētas ielās, bet arī veikalos. Tomēr tur viņiem bieži vien jāsaskaras ar milzīgu pazemojumu, jo tirgotavu apsargi pusaudžus uzskata par potenciālajiem zagļiem. Viņi bērniem visu acu priekšā liek izkrāmēt somas, lai pārliecinātos, ka viņi nav garnadži.



Foto: Shutterstock.com

Ja pircējam radusies saķeršanās ar apsardzes darbinieku, tad, ja konfliktu nevar atrisināt uz vietas, tas jāšķetina vai nu ar policijas vai tiesas palīdzību.


 

Ja bērns nav apzadzies, tad viņam pat neatvainojas par to, ka viņu daudzu cilvēku priekšā pazemoja un viņa mantas pārbaudīja muskuļots spēka mitriķis. Te svarīgi piebilst, ka apsargs nedrīkst pārbaudīt bērna līdz 14 gadu vecumam mantas bez viņa vecāku klātbūtnes. Pretējā gadījumā viņš var tikt sodīts un zaudēt apsarga licenci.

 

Apsargs pazemo pusaudzi Paulu
Sarma Kasjauns.lv pastāstīja par savas piecpadsmitgadīgās meitas Paulas nepatīkamo piedzīvojumu Vecrīgas apģērbu veikalā „New Yorker”:

„Tie apsargi ir slimi paranoiķi! Mana meita jau ir pietiekami pieaugusi, lai tagad pati bez vecākiem varētu iet veikalā iepirkties. Bet apsargi uz viņu skatās, kā uz potenciālo zagli. Viņa izstaigāja veikalu, apskatīja preces un nopirka zeķītes. Viņa jau bija teju izgājusi no veikala, kad viņu pie izeja durvīm apturēja apsargs un lika meitai izkrāmēt iepirkumu maisiņu, bet viņas draudzenei mugursomu – vai kaut kas neesot nozagts? Iemesls nebija saprotams, nekāda signalizācija nenoskanēja. Meita godīgi pie kases bija samaksājusi par nopirktajām zeķītēm.

Vai tik tiešām bērns jāuzskata par zagli, ja viņš uz veikalu aizgājis bez vecākiem?

Meita no maisiņa izvilka zeķīšu pāri, apsargs paprasīja uzrādīt čeku, ko viņa arī atrada savā somā, ko viņa tur saburzītu bija iemetusi. Bet, ja Paula čeku būtu aizmirsusi pie kases vai to izmetusi veikala telpās noliktajā gružu kastē? Savukārt Paulas draudzenei lika izkrāmēt mugursomu, kur arī neko zagtu neatrada.

Pēc šīs meiteņu „apstrādes” apsargs meitenēm atļāva doties projām. Bet viņš pat neatvainojās...

Meita, pārnākot mājās, jutās ļoti aizskarta un pazemota, acīs bija asaras. Viņa daudzu cilvēku priekšā tika pataisīta par zagli, arī ārzemnieku priekšā, kuri, droši vien nesaprata, ko apsargi no meitenēm vēlas un kāpēc viņām liek izkrāmēt somas? Vai tik tiešām bērns jāuzskata par zagli, ja viņš uz veikalu aizgājis bez vecākiem? Un ne jau tumšā vakara stundā pēc aliņa, bet gan gaišā dienas laikā, ļaužu pilnā Vecrīgas apģērbu veikalā iepirkt dažus sīkumus? Mēs mācam bērnam būt patstāvīgam un atbildīgi uzvesties, bet šis gadījums ar manu meitu jaunajam cilvēkam tik tiešām atņem visu vēlmi kļūt patstāvīgam...”

 

Konflikts jārisina diskrēti
Patērētāju tiesību aizsardzības centra pārstāve Santa Zarāne Kasjauns.lv skaidroja, ka pircēja un apsardzes darbinieka attiecības regulē Apsardzes darbības likums, bet apsargu darbu uzrauga Valsts policija. Ja pircējam radusies saķeršanās ar apsardzes darbinieku, tad, ja konfliktu nevar atrisināt uz vietas, tas jāšķetina vai nu ar policijas vai tiesas palīdzību.

Apsargs var aizturēt pircēju, ja ir aizdomas par to, ka pircējs ir kaut ko nozadzis vai saplēsis, bet pircējs var, piemēram, atteikties apsardzei uzrādīt somu, kurā pēc apsarga domām, varētu būt kāda nozagta lieta. Tādā gadījumā ir jāizsauc policija.
 
Kasjauns.lv Latvijas lielākajiem mazumtirdzniecības tīklu pārstāvjiem jautāja, pēc kādiem principiem darbojas apsargi un kādas ir viņu tiesības, kā arī, kas sedz zaudējumus, ja pircējs nogāž vai saplēš kādu preci.
 
„Rimi Latvia” pārstāve Kasjauns.lv skaidroja: „Apsardzes pamatuzdevums veikalā ir nodrošināt pircēju un darbinieku drošību. Protams, arī uzraudzīt, lai nenotiktu zādzības. Apsargs var aizturēt personu gadījumā, ja rodas aizdomas par zādzību. Šādā gadījumā viņš var lūgt pircēju atsevišķā telpā uzrādīt personīgās mantas. Ja tas būs bijis pārpratums, apsargs atvainosies, un pircējs varēs doties tālāk. Ja būs notikusi zādzība, tiks izsaukta policija. Jāpiebilst, ka pircējam ir tiesības arī atteikties uzrādīt personīgās mantas, lūdzot pieaicināt policiju.

Nereti gadās, ka pircējs veikalā kaut ko nejauši saplēš. Šādā gadījumā viņam noteikti neprasām atlīdzināt radītos zaudējumus. Ir gan bijušas arī tādas situācijas, kad pircējs jūtas neērti, tāpēc pats piedāvā atlīdzināt saplēstās preces vērtību. Apsargs iesaistīsies situācijas risināšanā tādā gadījumā, ja cilvēks apzināti veiks preču bojāšanu.

Mēs apzināmies, ka situācijas, kad cilvēks tiek aizturēts uz aizdomu par zādzību pamata, allaž saistās ar nepatīkamu pārdzīvojumu. Un tāpēc „Rimi” ir svarīgi, lai vienmēr būtu ievēroti augsti morāles un ētikas principi darbā ar klientiem, un lai šādi gadījumi tiktu risināti pieklājīgi un diskrēti. Tādēļ apsardzes pakalpojumus „Rimi” veikalos nodrošina profesionālas apsardzes kompānijas”.

 

Bērnus apsargs nedrīkst traumēt
Apsardzes darbības likuma 18. pantā teikts, ka apsargam ir tiesības:

 
* prasīt, lai persona izbeidz prettiesisko darbību un ievēro apsargājamā objektā noteikto kārtību, vai atkarībā no tās veiktajām darbībām lūgt attiecīgo personu atstāt apsargājamo objektu, kā arī izraidīt šo personu no apsargājamā objekta, ja tā nepakļaujas lūgumam un turpina pārkāpt apsargājamā objektā noteikto kārtību un šādu izraidījumu paredz apsargājamā objekta apsardzes noteikumi, kā arī
 
* lūgt, lai persona labprātīgi uzrāda personīgās mantas, transportlīdzekli vai kravu un tās atbilstību apstiprinošus dokumentus, ja šādas darbības ir paredzētas apsargājamā objekta apsardzes noteikumos. Ja persona nav sasniegusi 14 gadu vecumu, tās personīgās mantas drīkst pārbaudīt tikai šīs personas vecāku vai likumisko pārstāvju klātbūtnē ar viņu atļauju. Ja nav klāt minētās personas vecāku vai likumisko pārstāvju, apsardzes darbinieks izsauc Valsts policiju.

 

Avots: www.kasjauns.lv 



Pievienot komentāru

Saistītie raksti

Lasi vēl

Kategorijas

Viedokļi