Ceļojums ar ceļojumu aģentūru. Pieci padomi, kā nenopirkt kaķi maisā

Pirms kāda laika sabiedrība tika informēta par satraucošu notikumu - cilvēki, kuri bija samaksājuši par dārgu un eksotisku ceļojumu, paliek gan bez ceļojuma, gan bez naudas.  Kā tas varēja notikt? Tūrisma nozares pārstāvis, tūrisma aģentūras "Jēkaba ceļojumi" vadītājs Uldis Alksnis uzskata, ka pašlaik tūrisma nozari atkal skar krīze, ko izraisījuši nemieri Ukrainā, ekonomiskā situācija Krievijā un citās pasaules valstīs. 

 Nereti var redzēt ceļojumu piedāvājumus ar šķietami ļoti lielām atlaidēm, taču, rūpīgi izpētot piedāvājumā, atklājas, ka atlaide tiek piedāvāta uz ceļojuma paketē neiekļauto pakalpojumu rēķina.

FOTO: Shutterstock.com

Nereti var redzēt ceļojumu piedāvājumus ar šķietami ļoti lielām atlaidēm, taču, rūpīgi izpētot piedāvājumā, atklājas, ka atlaide tiek piedāvāta uz ceļojuma paketē neiekļauto pakalpojumu rēķina.

  

Tajā pašā laikā jāatzīst, ka tūrisma nozares uzraudzība Latvijā šobrīd ir diezgan formāla. Tūrisma uzņēmumiem likumdošanā ir noteikti dažādi pienākumi, taču to kontroles mehānismi ir vāji.  Tāpēc ceļotājiem pašiem jāprot izvērtēt iespējamos riska faktorus, izvēloties doties ceļojumā ar tūrisma firmu starpniecību.

Kam jāpievērš uzmanība, pērkot ceļojumu?
 

Izmanto sociālos portālus 
Svarīgi ir apzināt klientu atsauksmes. Sociālie tīkli, forumi, speciālas atsauksmju un sūdzību lapas ļauj iegūt nepieciešamo informāciju ātri un ērti. Atsauksmēs uzmanību vēlams pievērst tieši tiem aspektiem, kas saistīti ar uzņēmuma finansēm, piemēram, vai kādiem ceļotājiem brauciena laikā nav sanācis palikt bez kāda solītā pakalpojuma tāpēc, ka firma nav apmaksājusi kāda partnera rēķinu; varbūt jau ir ceļotāji, kuri nevar atgūt naudu par nenotikušu ceļojumu u.tml. 

 

Atlaide - bīstams āķis
Ļoti būtisks signāls ir atlaides. Nereti var redzēt ceļojumu piedāvājumus ar šķietami ļoti lielām atlaidēm, taču, rūpīgi izpētot piedāvājumā, atklājas, ka atlaide tiek piedāvāta uz ceļojuma paketē neiekļauto pakalpojumu rēķina. Rezultātā saskaitot izmaksas, izrādās, ka ceļojums patiesībā izmaksā pilnīgi citu summu nekā minēts reklāmā. Šajā gadījumā var runāt par godprātīgu vai negodprātīgu mārketingu. Taču, izvērtējot atlaides no firmas finanšu stabilitātes viedokļa, uzmanība jāpievērš pretējam aspektam – vai atlaide patiešām nav pārlieku liela. Ja tūrisma aģentūra piedāvā patiešām lielas atlaides, tas ir signāls, ka firmai ir problēmas ar apgrozāmajiem līdzekļiem, un tāpēc tā, dodot lielas atlaides, cenšas ātri iegūt darbības nodrošināšanai apgrozāmos līdzekļus. Tūrisma nozarē uzcenojums svārstās 5 – 20% ietvaros, tāpēc lielas atlaides nav ekonomiski pamatotas. 


Apskati biroju
Vēlams apmeklēt tūrisma firmas biroju un klātienē pārliecināties, vai tajā redzamā atmosfēra tiešām rada iespaidu, ka firma nodarbojas ar tūrisma braucienu organizēšanu – telpas, to iekārtojums, darba vietu skaits, darbinieku rosība u.tml. faktori. 


Pievērs uzmanību arī formalitātēm

Reklāma
Reklāma

Vēlams pārliecināties par firmas godaprātu attiecībā uz vairākām it kā šķietamām formalitātēm. To ievērošana, protams, negarantē pilnīgu drošību. Taču šīs pazīmes liecina, ka uzņēmums pret savu darbu un līdz ar to saviem klientiem izturas godprātīgi, un problēmu gadījumā vismaz būs no kā prasīt atbildību. 

  • Piemēram, vērts noskaidrot, vai tūrisma aģentūra ir reģistrēta Ekonomikas ministrijas uzturētajā Tūrisma aģentu un tūrisma operatoru (TATO) datu bāzē. Šādā veidā iespējams izvairīties no fiktīviem ceļotāju organizētājiem. 
     
  • TATO datu bāzē jāpārliecinās, vai ceļojumu aģentūra ir apdrošinājusi savu klientu iemaksāto naudu. Tiesa, apdrošināšanas prasība neattiecas uz visiem tūrisma pakalpojumu sniedzējiem. Tās aģentūras, kas savus pakalpojumus pārdod citām aģentūrām, nevis tieši privātpersonām, to var arī nedarīt. Taču daudzas firmas šādu apdrošināšanu veic brīvprātīgi, tādējādi nodrošinot maksimālu klientu naudas aizsardzību. Apdrošināšana ceļotājiem sniedz drošības garantiju attiecībā uz iemaksātās naudas atmaksāšanu pakalpojuma nesaņemšanas gadījumā un nodrošina citu iespējamo zaudējumu kompensāciju pat tad, ja ceļojumu aģentūra paziņojusi par savu maksātnespēju. Taču te jāņem vērā, ka likumdošanā noteiktā summa ir aptuveni 28500 eiro, un  problēmu gadījumā tā primāri tiek novirzīta to ceļotāju, kas maksātspējas problēmu iestāšanās brīdī atrodas ārpus Latvijas, nogādāšanai mājās. 
     
  • Der vēlams noskaidrot, vai uzņēmums ir Latvijas Tūrisma aģentu un operatoru asociācijas biedrs. 

 

Līgums ir obligāts
Protams, pērkot ceļojumu, obligāti ir jāslēdz līgums, kurā skaidri atrunātas ceļojuma detaļas un cenā iekļautie pakalpojumi, kā arī gala cena, samaksas termiņi un finanšu garantijas. Arī pirms došanās ceļā nevajag kautrēties lūgt ceļojumu aģentūrai nodrošināt apliecinājumus par veiktajām rezervācijām, piemēram, iekāpšanas kartes plānotajiem avioreisiem un viesnīcu rezervāciju apstiprinājumus.