Spoguļa izmantošana bērna attīstības veicināšanai jeb spoguļspēles

Mazuļa priekšstats par sevi veidojas ļoti pakāpeniski, notiekot mijiedarbībai starp bērnu un viņa fizisko un sociālo vidi. Šis process sākas ar spēju apjaust sevi, precīzāk savu ķemeni, tuvākajā vidē.

Lai gan pats process, kādā bērna prātā izveidojas viņa pašattēls, joprojām ir noslēpums, ir zināms, ka izprast to, kas un kāds viņš ir, bērns var tikai, iepazīstot savu ķermeni un pētot citu cilvēku attieksmi pret sevi.

FOTO: Shutterstock.com

Lai gan pats process, kādā bērna prātā izveidojas viņa pašattēls, joprojām ir noslēpums, ir zināms, ka izprast to, kas un kāds viņš ir, bērns var tikai, iepazīstot savu ķermeni un pētot citu cilvēku attieksmi pret sevi.

Sevis apzināšanās kā būtnei bērnam sāk veidoties aptuveni pusgada vecumā, bet sevis apzināšanās skaidri ar vietniekvārdu "es" tiek izteikta tikai 2 gadu vecumā. Kā atklāt sevis apzināšanos līdz tam? Viens no paņēmieniem ir novērot bērna rīcību, raugoties spoguļattēlā.

 

  • Pirmajos trīs dzīves mēnešos zīdaini maz interesē savs atspulgs – uz to skatīties ir līdzīgi, kā raudzīties uz sejām televizora ekrānā. Pretēji māmiņas un tēta interesantajām sejām tā neko nestāsta, tikai lūkojas pretī, tāpēc, kad turi jaundzimušo spoguļa priekšā, viņš ātri vien zaudē interesi par savu atspulgu.

 

  • Savukārt aptuveni četru mēnešu vecumā notiek ievērojamas pārmaiņas. Mazuli sāk vairāk interesēt savs spoguļa attēls, un viņš pat mēdz pasniegties tam pretī, lai gan šajā vecumā viņš vēl neizprot saikni starp atspulgu un reālo cilvēku vai priekšmetu. Bērns raugās uz savu seju spogulī tāpat, kā lūkojas uz tavu atspulgu. To var pārbaudīt, novērojot mazuļa reakciju, kad no aizmugures tuvini viņam kādu priekšmetu, piemēram, rotaļlietu. Četru mēnešu vecumā zīdainis nepagriežas, lai ieraudzītu īsto priekšmetu, – viņš meklē priekšmetu sev priekšā.

 

  • 4-8 mēnešu vecumā zīdaini arvien vairāk sāk interesēt spoguļattēli, un viņš mēdz sev uzsmaidīt. Neraizējies – tā nav iedomības pazīme! Šajā vecumā bērns visticamāk vēl nezina, kam smaida, jo tikai pēc 10 mēnešu vecuma telpiskā uztvere ir pietiekami attīstījusies, lai mazulis aptvertu spoguļattēlu būtību.

 

  • Kad bērnam ir 11 mēneši, turi viņu spoguļa priekšā un vēlreiz izmēģini eksperimentu ar rotaļlietu - šoreiz mazulis pagriež galvu, lai saskatītu, kas viņam tuvojas no aizmugures. Bērns beidzot saprot, ka tas, ko viņš redz, ir atspulgs. Tiesa, pagriešanās atpakaļ, lai sameklētu rotaļlietu, nenozīmē, ka bērns patiešām zina, ka spogulī redzamā seja pieder viņam, viņš vienkārši saprot, ka tas, uz ko viņš raugās, nav īsts. Šī reakcija norāda, ka sāk attīstīties tuvākās vides telpiskā uztvere. Mazuļa prātā ir izveidojies noteikts priekšstats par ierasto vidi, un viņš atpazīst, ka tā ir tāda pati kā spogulī. Bērns izmanto šo informāciju, lai saprastu rotaļlietas atrašanās vietu attiecībā pret pārējiem līdzās esošiem objektiem.

 

Pierādījumi liecina, ka šajā vecumā mazuļa prātā vēl tikai veidojas skaidrs priekšstats vai atmiņas par to, kā izskatās viņa seja.

 

Tas atklāts, uzkrāsojot uz 10 mēnešus veca bērna pieres sarkanu plankumu, pirms viņš paraugās spogulī. Ieraugot savu atspulgu, bērns necenšas notīrīt seju. Vajadzīgi vēl seši līdz astoņi mēneši, lai bērnam rastos sapratne, ka spogulī redzamais (sarkanais plankums uz sejas) ir tas, kas šobrīd atrodas uz paša sejas.

 

  • 18 mēnešu vecumā bērns acumirklī pieliek roku pie pieres, lai pieskartos sarkanajam plankumam - tas skaidri pierāda, ka bērns apzinās sevi.

 

Lai gan zinātnieki joprojām precīzi nezina, kādi mehānismi ir saistīti ar sava tēla atpazīšanu, pētījumos ar primātiem ir atklāts, ka ikdienas saskarsme ar citiem savas sugas pārstāvjiem pozitīvi ietekmē sevis apzināšanos. Šimpanzes ir vienīgā suga, kuras pārstāvji, kā novērots, spēj atpazīt sevi spoguļattēlā. Interesanti, ka šimpanzu mazuļiem, kas audzināti pilnīgā izolācijā, atšķirti no citām šimpanzēm un nepieredzējuši sociālu saskarsmi, neattīstās spēja atpazīt sevi. Šķiet, ka bez pastāvīgām apkārtējo norādēm ir ļoti grūti izveidot priekšstatu par sevi.

 

Reklāma
Reklāma

Lai gan pats process, kādā bērna prātā izveidojas viņa pašattēls, joprojām ir noslēpums, ir zināms, ka izprast to, kas un kāds viņš ir, bērns var tikai, iepazīstot savu ķermeni un pētot citu cilvēku attieksmi pret sevi.

 

Spoguļspēlītes tavam bērnam

 

4-6 mēneši

Turi bērnu rokas stiepiena attālumā no spoguļa un palūdz jebkuram citam no mugurpuses tuvināt mazulim rotaļlietu, lai viņš to skaidri redzētu spoguļattēlā, bet nevarētu saskatīt ar acs kaktiņu. Ir svarīgi, lai zīdainis arī nedzirdētu, ka tas tiek darīts. Iedrošini bērnu reaģēt uz redzēto, sakot: "Kur ir mantiņa? Vai tu redzi mantiņu?". Parasti mazuļi pastiepjas pretī rotaļlietas spoguļattēlam, pievēršot mazāk uzmanības paša atspulgam. Pēc bērna kustības pretī spogulim radi skaņu, kas nāk no rotaļlietas puses, – to izdzirdot, bērns pagriezīsies un palūkosies uz spēļlietu. Tad paslēp mantiņu un atkal pievērs mazuļa uzmanību spogulim. Vēlreiz klusām tuvini rotaļlietu no aizmugures. Šis vingrinājums sagādās prieku kā mazulim, tā vecākiem. Tas palīdzēs tev aktīvi piedalīties mazuļa mācību procesā un novērtēt viņa attīstību. Sākot arvien vairāk apzināties sevi un izprast spēles noteikumus, bērns iemācīsies paredzēt tavu nākamo gājienu un galu galā apsteigts tevi.

 

6 mēneši

Mazulis pievērš arvien vairāk uzmanības redzamajiem spoguļattēliem. Viņam patīk smaidīt un dudināt spogulī redzamajām sejām. Spēlē paslēpes, raugoties spogulī, runā ar bērnu, kamēr viņš lūkojas uz tavu atspulgu, vai vienkārši ļauj mazulim klusībā pētīt paša seju.

 

10 mēneši

Tāpat kā iepriekš, no mugurpuses tuvini bērnam rotaļlietu. Tagad to vari darīt arī bez otra cilvēka palīdzības, jo mazais jau prot patstāvīgi sēdēt. Šajā vecumā bērnam vajadzētu pagriezties un ar acīm meklēt rotaļlietu pat, ja iepriekš šo vingrinājumu neesi veikusi.

 

1 gads 

Izmēģini eksperimentu ar sarkano plankumu. Kamēr bērns guļ vai nodarbojas ar ko citu un nepievērš uzmanību tavai rīcībai, vieglītēm uzzīmē uz viņa pieres vai degungala sarkanu plankumu. Izmanto krāsu, kas ir viegli nomazgājama un nekaitē mazuļa maigajai ādai. Neizmanto uzlīmi, jo pastāv aizrīšanās risks, turklāt bērns var uzlīmi pamanīt jau pirms ir paraudzījies spogulī. Kad plankums ir uzzīmēts, velti kādu laiku citām nodarbēm un tikai pēc tam dodies pie spoguļa, jo pretējā gadījumā bērns var atklāt saistību starp abām darbībām. Vai, ieraugot sevi spogulī, bērns pieskaras plankumam atspulgā? Vai viņš mēģina to notīrīt? Par ko, pēc tavām domām, liecina bērna rīcība? Vai viņš acumirklī atpazīst sevi vai paiet laiks, kamēr mazulis atklāj, ka seja neizskatās kā parasti?

Cita šīs rotaļas variācija palīdz noteikt, cik labi mazulis atceras tavu seju. Kamēr mazulis raugās spogulī, viņam nemanot, uzlīmē uz savas sejas smieklīgu uzlīmi. Tad vēro, vai, ieraudzījis spogulī pārmaiņas, bērns pagriežas, lai aplūkotu tavu seju.

 

Avots: Kīra Karmilova, Anete Karmilova - Smita "Iepazīsti savu bērnu. Vecāku ceļvedis bērna agrīnajā attīstībā" (izd.SIA "J.L.V.").

Saistītie raksti