Latvijas bērni biežāk saskaras ar potenciāli vardarbīgu interneta lietotāju radītu saturu

Salīdzinot Latvijas datus ar citās Eiropas valstīs veiktajiem pētījumiem, mūsu bērni biežāk saskaras ar potenciāli vardarbīgu interneta lietotāju radītu saturu. Tas secināts īpašā aptaujā, ko veikusi Latvijas Universitāte (LU).

Latvija bērniem ir salīdzinoši augsts  to savu digitālo prasmju un iemaņu  novērtējums, kas saistītas ar drošību internetā. Internets ir vieta, kur vairums bērnu jūtas psiholoģiski komfortabli un attiecības ar cilvēkiem veido brīvāk nekā tiekoties klātienē.

FOTO: Mammamuntetiem.lv

Latvija bērniem ir salīdzinoši augsts to savu digitālo prasmju un iemaņu novērtējums, kas saistītas ar drošību internetā. Internets ir vieta, kur vairums bērnu jūtas psiholoģiski komfortabli un attiecības ar cilvēkiem veido brīvāk nekā tiekoties klātienē.

Vakar visā Eiropā atzīmēja “Drošāka interneta dienu”, kurā īpaša uzmanība bija veltīta bērnu drošībai tiešsaistē. Kā liecina LU Sociālo zinātņu fakultātes Komunikācijas studiju nodaļas veiktā aptauja, Latvija bērniem ir salīdzinoši augsts  to savu digitālo prasmju un iemaņu  novērtējums, kas saistītas ar drošību internetā. Internets ir vieta, kur vairums bērnu jūtas psiholoģiski komfortabli un attiecības ar cilvēkiem veido brīvāk nekā tiekoties klātienē.

Vienlaikus pētījuma rezultāti norāda arī uz potenciāliem riskiem - lielākā daļa (65%) atzīst, ka internetā ir "kas tāds, kas viņu vecuma bērniem varētu būt kaut kādā veidā slikts vai nepiemērots". Biežāk minētais - pornogrāfija (27%) un vardarbība (20%), portāls mammamuntetiem.lv uzzināja Rīgas skolu vortālā e-skola.

Bērni apzinās sociālo tīklu potenciālos riskus, taču tas nenozīmē, ka viņi darīs visu, lai no tiem izvairītos, jo - pat, ja bērns ir informēts par  riskiem, viņš tos neattiecina uz sevi,  viņam tie nerūp.

Kā norādījusi pētniece Guna Spurava, Latvijas  pētījuma rezultātu analīze turpinās, jo dati tiek salīdzināti ar citu valstu pētījumiem. Eiropas valstīs  lielākie riski internetā, ko saskata bērni, ir iebiedēšana, uzmākšanās, personīgas informācijas ļaunprātīga izmantošana, nevēlama vai seksuāla rakstura kontaktēšanās ar svešiniekiem, kā arī interneta komerciālais saturs. Bērni apzinās sociālo tīklu potenciālos riskus, taču tas nenozīmē, ka viņi darīs visu, lai no tiem izvairītos, jo - pat, ja bērns ir informēts par  riskiem, viņš tos neattiecina uz sevi,  viņam tie nerūp. 

Reklāma
Reklāma

Jaunākā „EU Kids Online” projekta pētījuma gaitā veiktas 57 fokusa grupu  un 113 individuālās intervijas deviņās Eiropas valstīs, tajās piedalījās 349 bērni vecumā no 9 līdz 16 gadiem. Eiropas kolēģi konstatējuši, ka bērnu izpratne par tiešsaistē pastāvošajiem riskiem un problemātiskajām situācijām var ievērojami atšķirties no pieaugušo uztveres par apdraudējumu internetā.

Tas, ko pieaugušie uztver kā problēmu vai risku, ne vienmēr rada negatīvu vai satraucošu pieredzi bērniem. Šie kolēģu atklājumi, kā norādīja LU Komunikācijas studiju nodaļas profesore Inta Brikše,  būtu ņemami vērā arī Latvijā, jo tipisks ir portālu pārstāvju  viedoklis, ka viņi nevar uzņemties atbildību par to, ko dara lietotāji,  un savu atbildību ierobežo ar norādi, ka iespējams ziņot par aizskārumiem un citiem pārkāpumiem.

Latvijā aptauja notika no 2013.gada 12.septembra līdz 21.novembrim,  aptaujāti tika 9-16 gadus veci  bērni (1001) pēc nejaušās izlases principa visos Latvijas reģionos. Pētījuma lauka darbu veica tirgus un sabiedriskās domas centrs SKDS.

"ES Kids Online" projekta mērķis ir vairot zināšanas par jaunajām tiešsaistes tehnoloģijām un to izmantojumu ikdienas dzīvē, vienlaicīgi  apkopojot Eiropas bērnu un viņu vecāku pieredzi par iespējamiem riskiem un apdraudētību internetā, tādējādi minimizējot tīkla vides bīstamību un negatīvo ietekmi uz bērnu personības veidošanos. Projektu finansē EK Drošāka interneta programma.