Sestais mēnesis — miera vairs nav

 29. novembris 2008 20:00 Raksts  skatījumi: 12933

Daudzi mazuļi šajā vecumā apzināti veļas vai rotē ap savu asi. Iespējams, kāds jau mēģina celties rāpus. Galvenais nesteidzini viņu, ļauj mazulim attīstīties savā ritmā.



Foto: mammamuntetiem.lv

Pus gadu vecs mazulis atpazīst un reaģē uz savu vārdu. Foto iesūtījusi Aija Vaļuka, mammam.lv/tetiem.lv reģistrētā mamma.


Paralēli straujai fiziskajai attīstībai bērniņš ļoti ātri attīstās arī garīgi un emocionāli. Viņš sāk tevi aktīvi izmantot savu mērķu sasniegšanai, piemēram, lai iedotu rotaļlietu, atvērtu kārbiņu, radītu skaņu. Mazulis izrāda neapmierinātību, ja viņam netiek dota rotaļlieta: viņš kliedz, dusmojas. Priecājas, smaida un smejas, kad vecāki pievērš viņam uzmanību.
Varbūt mazulim jau izšķīlies pirmais zobs, bet varbūt tas vēl ir priekšā. Lai nu kā, mazulis pamazām gatavojas tam, ka drīzumā viņa ēdienkartē tiks iekļauta arī cietā barība.

Kustības
Daudzi bērni aktīvi veļas un grozās visos virzienos.
Atstumj no grīdas galvu, krūškurvi un plecus, guļot uz vēdera, mēģina atstutēties uz augšdelmiem un pavirzīties uz vienu un otru pusi.
Daži bērni mēģina piecelties četrrāpus, taču parasti viņi vispirms stutējās uz plaukstām, pārsvarā sākot līst un rāpot no deviņiem mēnešiem.
Lienot, veļoties, stumjoties vai pievelkoties pārvietojas pa istabu. Bieži vien mazuļa pirmā pārvietošanās ir šļūkšana uz aizmuguri.

Roku un acu koordinācija
Var pārlikt priekšmetus no vienas rokas otrā.
Bērniņš ne tikai bāž mantas mutē, bet arī aktīvi spēlējas ar tām.
Izbauda atkārtotu rotaļlietas nomešanu un pacelšanu, taču bērns jāpieliec un jāļauj viņam mantu pacelt pašam.
Ar skatienu seko rotaļlietai, kas izkritusi no viņa rokām.

Valoda
Lieto daudz vairāk dažādus patskaņus un līdzskaņus, piemēram, f, v, ka, da, ma.
Spēlējoties lieto burbuļojošas skaņas.
Kad sarunājies ar mazuli, viņš vāvuļo vienlaikus ar tevi.
Izrāda plašu emociju gammu. Smejas, kad ir laimīgs, raud, kad jūtas izmisis un nelaimīgs, lamājas un žestikulē, kad ir dusmīgs.
Reaģē uz mūziku, iespējams, pat mēģina šūpoties tās ritmā.

Ko mazulis apgūst
Uzsmaida savam spoguļattēlam, taču sevi joprojām neatpazīst. Spogulī bērns redz vienaudzi un rotaļu biedru.
Pārslēdz skatienu no viena priekšmeta uz otru, lai salīdzinātu tos.
Var sākt saprast, ko nozīmē „nē”.
Var saprast atšķirību starp sievieti un vīrieti pēc viņu balss.
Rotaļlietu, ko vēlas aizmest, tur abās rokās.

Komunikācija un emocijas
Var būt nemierīgs svešu cilvēku kompānijā un var sākt raudāt.
Spēj paredzēt notikumus, piemēram, sāk ķiķināt, ja rādi, ka tūlīt iepūtīsi vēderā gaisu.
Atpazīst un reaģē uz savu vārdu.
Var satraukties situācijās, kad tu rīkojies neveikli.
Iespējams, pārstāj raudāt, izdzirdot pazīstamu mūziku.

Padomi jaunajai māmiņai
Šajā vecumā bērns iemācās mētāt mantas, tāpēc bruņojies ar pacietību — mazulis desmit reižu pēc kārtas nomet zemē karotīti nevis tādēļ, lai kaitinātu tevi, bet tāpēc, ka viņam patīk vērot un klausīties, kā mantiņa nokrīt zemē. Nedusmojies, kad mazulis jau atkal nosviedis zemē rotaļlietu — tā viņš iepazīst pasauli, taču arī nedod šo mantiņu viņam vēlreiz vai arī noliec bērnu zemē un ļauj viņam pašam tikt līdz mantiņai. Lai bērns spēlējas ar mantiņu, nevis mammu!

Padomi jaunajam tētim
Ir laiks nopirkt bērnam pirmo bumbu, lai viņš varētu attīstīt mešanas un ripināšanas prasmi. Pēc iespējas dod bērnam dažādu materiālu un formas rotaļlietas (arī drošus sadzīves priekšmetus, piemēram, sūkli, švammi, plastmasas bļodiņu, koka karoti, matu suku), svarīgi, lai mazulis satausta dažādas lietas.

Fizioterapeites Klaudijas Hēlas ieteikumi
Kad mazulis sācis līst, velties, šļūkt vai kā citādi pārvietoties pa zemi, jānodrošina, lai viņam uz zemes ir interesanti. Vecāki var radīt dažādas šķēršļu joslas, piemēram, noliekot zemē pakaviņu, saritinātu dvieli, sedziņu, bērnu gultas matraci — lai bērns lien tiem pāri. Svarīgi arī, lai mantas būtu bērnam interesantas un — pats svarīgākais — liktu darboties mazulim, nevis mirgotu, spīdētu vai grieztos pašas. Bleķa vāciņi, plastmasas krūzītes, pīti grozi un citas ērti satveramas un aptaustāmas lietas ir labākas par sarežģītām un maģiskām (spīdošām, skanošām) rotaļlietām.

Vai tas ir droši?
J.: Vai mazuli var sēdināt bērnu krēsliņā pie galda, ja viņš pats vēl nespēj patstāvīgi apsēsties?
A.: Kamēr mazulis pats nav apsēdies, viņu nevajag sēdināt ne krēsliņā, ne spilvenos, ne arī atstutēt pret gultu. Neskrieniet laikam pa priekšu. Bērns apsēdīsies, kad viņa ķermenis būs tam gatavs.
Vairāk par drošību lasi sadaļā: Bērnu drošība.

Kādas vakcīnas mazulim ievada sešos mēnešos?
3. devu kombinētajai vakcīnai pret difteriju, stinguma krampjiem, garo klepu (ar garā klepus bezšūnu komponentu), poliomielītu, b tipa Haemophilus influenzae infekciju un B hepatītu un Pneimokoku vakcīnas trešo devu (PCV3).Vairāk par šīm vakcīnām un infekciju slimībām lasi Vakcinācijas kalendārā.

Citu mazuļu fotogrāfijas sešu mēnešu vecumā skati galerijā: Pirmais gads> 6 mēneši

Konsultēja Klaudija Hēla, fizioterapeite
Materiāla veidošanā izmantota enciklopēdija vecākiem Māte un bērns, R.: Jumava, 2006.



0 Pievienot komentāru

Warning: mysql_num_rows() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /data/web/root/lib/mysql.php on line 713

Lasi vēl

Reklāma

Aktuāli

Jaunākais portālāLasīt vairāk

Jaunākie rakstiLasīt vairāk


Warning: array_key_exists() expects parameter 2 to be array, boolean given in /data/web/root/lib/art.php on line 1189