7 interneta vietnes, kas palīdzēs izvēlēties "zaļāko" preci

Ja vien neiepērcies ekoveikalā, saprast, kura prece ir veselībai drošāka, nav nemaz tik viegli. Šie virtuālie "šopinga" ceļveži nāk talkā izmisušajiem pircējiem, izvērtējot viņu vietā, cik zaļš ir viens vai otrs izstrādājums. 

Zaļi domājošie visā pasaulē izveidojuši dažādas interneta vietnes, lai parastajam pircējam būtu vieglāk orientēties plašajā preču piedāvājumā un izvēlēties sev un dabai draudzīgāko.

FOTO: Agnis Šmits

"Zaļi" domājošie visā pasaulē izveidojuši dažādas interneta vietnes, lai parastajam pircējam būtu vieglāk orientēties plašajā preču piedāvājumā un izvēlēties sev un dabai draudzīgāko.

Good Guide, ASV

Te vienviet izvērtēti vairāk nekā 170 000 preču – sākot no tīrīšanas līdzekļiem, beidzot ar auto. Bez maksas pieejami samērā detalizēti preču apskati (kosmētikai arī sastāvs, pārtikai - uzturvērtība). Tāpat Good Guide izstrādājis īpašu aplikāciju: veikalā ar viedtālruni ieskanē preces svītrkodu un saņem atsauksmes, vērtējumu un citas ziņas par konkrēto produktu. Lai arī preču klāsts ir iespaidīgs, tas aptver ASV tirgu, tāpēc daudzas mūsu iecienītās preces ceļvedī tomēr neatrast.

Kā vērtē: Good Guide ķīmiķi, toksikologi, dietologi un citi speciālisti preces vērtē pēc to veselīguma (vai nesatur kaitīgas vielas), ietekmes uz vidi un uzņēmuma sociālās atbildības. Labākie produkti var pretendēt uz 10 punktiem, sliktākie - saņemt apaļu 0. 

Kas īpašs: Katrs lietotājs var izveidot arī savu individuālo produktu atlasi. Teiksim, ja tev rūp tikai veselīgums, tad vietne atlasīs to labāko pēc šī kritērija. Atlasītajām precēm apskatāmas atsauksmes, arī cenas un citas ziņas. 

 

Ethical consumer, Lielbritānija

Šo vietni radījusi britu patērētāju organizācija, tātad cerības, ka starp daudzajiem produktiem būs arī pie mums nopērkamie, ir lielākas. Bez maksas šajā lapā var apskatīt vispārēju vērtējumu vairāk nekā 40 tūkstošiem produktu. Ko nozīmē vispārēju? Tu redzēsi tikai topu, kurā produkti sakārtoti sākot no labākā līdz sliktākajam. Tāpat te izlasāmi komentāri par katru produktu grupu un ieteikums, ko konkrēti no tās būtu jāizvēlas.

Kā vērtē: Preces pa grupām, piemēram, televizorus, bērnu šampūnus izvērtē pēc vairākiem aspektiem, t.sk., ietekmi uz vidi (kur kā kritērijs ir arī ķimikālijas produktā) un produkta ilgtspēju. Maksimālais punktu skaits ir 20 (tik ideālu gan atrast neizdevās), bet minimālais - 0. 

Kas īpašs: Pat bezmaksas versijā preces var sarindot, ņemot vērā tavas individuālās prioritātes, piemēram, videi draudzīgākie bērnu drēbju ražotāji. 

 

Skin Deep, ASV

Iespējams, dzirdētākā no šāda veida mājaslapām. Te apskatīti vairāk nekā 70 000 skaistumproduktu (sejas maskas, nagu lakas un vēl, un vēl). Uzmanības centrā - sastāvs. Kad izvēlēta produktu grupa, atveras logs ar labāk novērtētajiem produktiem. Ielāgo - šajā datu bāzē jo mazāk punktu produktam, jo tas drošāks. Katram produktam te atradīsi arī sastāvu un detalizētu katras sastāvdaļas vērtējumu. Diemžēl jau atkal nākas piebilst, ka ASV kosmētikas tirgus diezgan būtiski atšķiras no mūsējā. 

Kā vērtē: Pie katra produkta parādās vērtējuma etiķete - zaļa norāda uz zemu bīstamību, dzeltena - vidēju, bet sarkana - uz augstu. Tiek vērtēta sastāva kopējā bīstamība, radītais vēža, alerģijas risks un cita ietekme uz veselību. 

Kas īpašs: Lapa noder kā uzticams informācijas avots par to, kas tik viss nav paslēpies skaistajās tūbiņās, burciņās un pudelītēs. 

 

Reklāma
Reklāma

Healthy Cleaning, ASV

Vēl viens Skin Deep radītāju garadarbs. Šajā vietnē izvērtēts sastāvs aptuveni 2000 visdažādāko tīrīšanas līdzekļu. Atšķirībā no kosmētikas sadzīves ķīmijas sastāvs tiek vērtēts kopumā (jo likums neprasa to pilnībā atklāt) un publisks „fui” tiek teikts tiem izstrādājumiem, kuru no pircējiem slēpj pat minimumu informācijas. 

Kā vērtē: Principā vērtējums ir līdzīgs kā kosmētikai: talkā nāk krāsu etiķetes – no labās zaļās līdz brīdinoši sarkanajai. Tīrīšanas līdzekļiem vērtē ietekmi uz elpceļiem, alerģijas un vēža risku un citu kaitējumu veselībai, kā arī iespējamos draudus dabai. 

Kas īpašs: Izveidota Kauna zāle (Hall of shame), kur atrādīti līdzekļi ar kaitīgām un pat toksiskām sastāvdaļām.

 

Greenpeace zaļākas elektronikas ceļvedis

Greenpeace nevērtē katru atsevišķu viedtālruni vai planšetdatoru, bet ķeras vērsim pie ragiem, proti, elektronikas ražotājiem. Šo vērtējumu (lasāms dokuments, nevis bildītes un komentāri) vari izmantot, lai kopumā saprastu, kurš gigants rūpējas ne tikai par savu maku, bet arī par vidi un mūsu kopējo nākotni. 

 

Less Toxic Guide, Kānāda 

Šis ceļvedis ir gaužam primitīvs: ne bildes, ne meklētāju, ne komentāru. Skaistumkopšanas un bērnu produkti, kā arī sadzīves ķīmija vienkārši sarindota listēs (ērti izdrukājamas līdzņemšanai), sākot ar ideālo izvēli un beidzot ar produktiem, kuru vienīgais labums ir tas, ka tie ellīgi nesmaržo. 

Kā vērtē: Katra preču grupa sadalīta 4 lielās kategorijās: „vislabākais”; „labs”, nekaitīga alternatīva” un „nesmaržīga alternatīva”. 

Kas īpašs: Daudzām produktu grupām klāt ir receptes, kā pašam pagatavot ko līdzīgu. Piemēram, kā būtu ar paša rokām uztapinātu matu želeju?!

 

ToxFox, Vācija (tikai vācu val.)

Tā ir vācu nevalstiskās organizācijas BUND radīta aplikācija un arī izmēģinājuma versija internetā, ar kuras palīdzību lapsa kūmiņš (tas izmantots par simbolu aplikācijai) ātri sameklē, vai konkrētajā skaistumproduktā nav hormonālās sistēmas bojātāji. Atliek vien manuāli ievadīt svītrkodu vai arī to ieskanēt ar viedtālruni, un lapsa ziņo par problēmu. 

Kas īpašs: Ja kosmētikas līdzeklī šī kaitīgā viela atrasta, tad tūliņ var nosūtīt petīciju ražotājam, lai beidz bojāt veselību saviem pircējiem. 

 

 

Materiāls publicēts sadarbībā ar Baltijas Vides forumu