Kādēļ ekoloģisku tīrīšanas līdzekļu cenas atšķiras no parastajām ierindas līdzekļu cenām?

Latvijā cilvēki arvien vairāk sāk domāt par veselīga dzīvesveida un vides jautājumiem, arvien vairāk sāk izvēlēties ekoloģiskus produktus ne tikai uzturam, bet arī vides sakopšanai.

FOTO: Mammamuntetiem.lv

Skandināvijas un Eiropas valstīs ekoloģisku produktu lietošana ir ikdiena, kamēr pie mums to saucam par inovāciju. Cilvēkiem ir jāizaug līdz atbildīgajam lēmumam pirkt un ikdienā lietot ekoloģiskus produktus. Tomēr šo lēmumu bieži vien ietekmē produktu cena un rodas šāds jautājums, kāpēc ekoloģisku produktu cenas ir augstākas par pārējo produktu cenām?


Izvēloties ekoloģiskus mājas tīrīšanas un kopšanas līdzekļus, svarīgi ir saprast, vai šie eko produkti ir izstrādāti pēc oficiāliem ekoloģiskiem kritērijiem. Ja uz līdzekļa marķējuma ir iespējams atrast kādu no starptautiskajām, oficiālajām produktu marķēšanas zīmēm, piemēram „EU Ecolabel (ekopuķīte)”, „Ziemeļu gulbis”, „ECOCERT”, tad tas dod pircējam garantiju, ka līdzeklis ir ekoloģisks. Ja šādu zīmju uz produkta nav, bet līdzekļa marķējums satur informāciju „eko”, tad tas nav pārliecinoši un varētu rasties šaubas par „eko” izsekojamību produkta sastāvā.
Pēc ES normatīvajiem aktiem, pēc kuriem tiek noteikta produktu marķēšana arī Latvijā, nav jānorāda pilnīgi viss produkta sastāvs, kā to paredz normatīvie akti kosmētikai. Līdz ar to ir iespējams apgalvot, ka oficiālie ekomarķējumi pircējam ir vienīgais garants, ka produkts ir ekoloģisks. Lai ražotājs iegūtu tiesības izvietot uz produkta kādu no oficiālajām marķējuma zīmēm, ir jāizpilda vesels kritēriju kopums, lai produkts pilnībā atbilstu „eko” statusam. Latvijā Eiropas ekomarķējuma piešķiršanu un uzraudzību realizē Vides pārraudzības valsts birojs (VPVB).

Ja uz līdzekļa marķējuma ir iespējams atrast kādu no starptautiskajām, oficiālajām produktu marķēšanas zīmēm, piemēram „EU Ecolabel (ekopuķīte)”, „Ziemeļu gulbis”, „ECOCERT”, tad tas dod pircējam garantiju, ka līdzeklis ir ekoloģisks.

Lai ražotājs ieviestu ES ekomarķējuma shēmu, uzņēmumam jāiziet laikietilpīgs un dārgs atzīšanas process – jāveic produkcijas testi, lai pierādītu, ka gan produkts, gan ražošanas izejvielas atbilst noteiktiem kritērijiem. Ļoti dārga ir produktu testēšana, nosakot to tīroši - mazgājošo īpašību efektivitāti. Līdz šim eko produktu testēšanas iespējas piedāvāja tikai ārvalstu laboratorijas par ārkārtīgi augstām cenām. Tagad arī Latvijas laboratorijas (LATSERT un Stradiņu Higiēnas un arodslimību laboratorijas), kuras ir ieguvušas starptautiski atzītu standartu, ir piekritušas veikt atsevišķu produktu grupu testēšanu. Ražotājiem jārēķinās ar reģistrācijas izdevumiem un licences iegādi. Ne mazāk svarīgs faktors ir uzņēmuma sertifikācija atbilstoši vides standarta ISO 14000 prasībām, kas ietekmē visus uzņēmuma ikdienas procesus atbildīgā attieksmē pret vidi. Līdz ar to produktu izstrāde pēc oficiāliem ekoloģiskajiem kritērijiem ir dārgs process, kas ietekmē produkta cenu.

Ekoloģisku produktu izstrādes process, kas apvieno kvalitatīvas formulas izstrādi, pamatotu uz ekoloģiskiem kritērijiem atbilstošu izejvielu izvēli, nodrošinot gala produkta tīroši - mazgājošo īpašību augstu efektivitāti, ir ļoti grūts uzdevums formulu izstrādātājam.

Reklāma
Reklāma

Ekomarķētu līdzekļu tīrīšanas, mazgāšanas spējas ir stiprākas vai vienlīdzīgas attiecībā pret tirgus līderiem visā mājas tīrīšanas un mazgāšanas līdzekļu sektorā (ne tikai „eko”). Tiem apliecinājums ir akreditēto laboratoriju neatkarīgs slēdziens pēc testu veikšanas, kas ir viens no kritērijiem „Ekopuķītes” iegūšanas procesā. Ekoloģisku produktu izstrādes process, kas apvieno kvalitatīvas formulas izstrādi, pamatotu uz ekoloģiskiem kritērijiem atbilstošu izejvielu izvēli, nodrošinot gala produkta tīroši - mazgājošo īpašību augstu efektivitāti, ir ļoti grūts uzdevums formulu izstrādātājam. Līdz ar to produktiem ar oficiālu ekomarķējumu cenu ietekmē ne tikai dārgais izstrādes process, bet arī produktu formulas, kas ir koncentrētākas salīdzinot ar parastiem tīrīšanas un mazgāšanas līdzekļiem.


Jāpiebilst, ka Skandināvijas un Eiropas valstīs pircēji neizvēlas produktus bez oficiāli atzītiem ekomarķējumiem. Šajās valstīs ražotāji piedāvā pircējiem tikai pēc ekoloģiskiem kritērijiem izstrādātus produktus, bet uz Baltijas valstīm lielākoties tiek eksportēti produkti bez oficiāliem marķējumiem, kas nozīmē, ka šie produkti nav ekoloģiski, tomēr cenas ziņā lētāki.
Šobrīd no visiem mājas tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, kas tiek ražoti Baltijā, AS „SPODRĪBA” ir pirmais ražotājs, kurš atbilstoši ES oficiālajiem „Ekopuķītes” kritērijiem ir izstrādājis mājas tīrīšanas un mazgāšanas līdzekļu līniju ECO SEAL FOR NATURE. Jau diviem šīs līnijas produktiem ir saņemts „Ekopuķītes” oficiālais sertifikāts un drīzumā „Ekopuķītes” zīmīte būs atrodama uz ECO balzams traukiem. Arī pārējie ECO SEAL FOR NATURE līnijas produkti pakāpeniski tiks sertificēti.


Ir īstais laiks, lai pārdomātu jautājumus, kas mūs visus arvien vairāk satrauc – veselība un vides problēmas. Tas, cik veseli mēs būsim, cik veseli būs mūsu bērni un, cik tīra vide mums būs apkārt ļoti lielā mērā ir atkarīgs no mums pašiem. Un interesanti, ka tieši ar mūsu mazajiem ikdienas lēmumiem pie veikala plauktiem, mēs varam sākt rīkoties atbildīgi – domājot par sevi, bērniem un nākamajām paaudzēm. Nekad nav par vēlu sākt pieņemt atbildīgus lēmumus!
 

Ieskaties: www.spodriba.lv