Bērna attīstības kalendārs. Astoņi gadi

Šis ir diezgan grūts un emocijām pārsātināts vecums bērna un vecāku dzīvē. Bērns uzskata sevi jau par pieaugušu, cenšoties pieteikt savus spēles noteikumus. Lai izvairītos no strīdiem un veicinātu bērna izaugsmi, uzzini par viņam būtiskāko šajā vecumā.

Šajā vecumā bērns dzird visus vārdus un teicienus ko runā pieaugušie.

FOTO:

Šajā vecumā bērns dzird visus vārdus un teicienus ko runā pieaugušie.

Mans ķermenis

•    Esmu ātrs. Es plosos pa māju, ātri runāju, nesakošļājot apriju pusdienas. Es varu iedrāzties pa durvīm, saucot: «Uzminiet, kas ir!»
•    Man patīk sports un tādas spēles kā cīkstēšanās, paslēpes un braukšana ar kamaniņām. Man patīk pārbaudīt savas robežas. Spēļu laukumā es varu izveidot pats savu skriešanas vai barjerskriešanas trasi un ar pulksteni pārbaudīt savus rezultātus.
•    Mana darbība izskatās koordinētāka, graciozāka vai ritmiskāka, bet man joprojām ir nosliece uz negadījumiem.
•    Es mēdzu mazliet riskēt. Es varu pamēģināt ar slēpēm nobraukt pa visgrūtāko kalnu slēpošanas trasi bez nevienas kalnu slēpošanas nodarbības. Krišana mani neattur mēģināt vēlreiz.
•    Pieaug mana izturība. Pirms iestājas nogurums, es varu aizskriet tālāk un peldēt ilgāk.
•    Man ir atgriezusies apetīte. Es sāku izmantot nazi, lai sagrieztu ēdienu.
•    Es taisu jocīgas grimases un ākstos.
•    Strauji attīstās koordinācija starp roku un aci un smalko muskuļu kontrole. Mani radošie darbi kļūst detalizētāki.
•    Pastiprinās mana perifērā redze, bet līdz pilnībai tai vēl ir jāattīstās vairākus gadus. Manu uzmanību īslaicīgi var novērst kustība sānu redzes laukā.
•    Kad izaug pastāvīgie priekšzobi, manā sejā tie izskatās pārāk lieli.

Mans prāts
•    Mani apbur valoda, it īpaši slepenās paroles, iesaukas, muļķīgi pašdarināti vārdi un, par nelaimi, arī lamuvārdi.
•    Es varu atšķirt fantāziju no realitātes, lai gan ne vienmēr saku patiesību.
•    Parasti jūs varat diskutēt ar mani.
•    Es sāku saprast, ka tas, ko cilvēki saka, dažreiz atšķiras no tā, ko viņi jūt.
•    Man patīk stāstos atrodamais humors, sevišķi, kad uzpūtīgu varoni pārspēj viltībā mazāki un ne tik diženi varoņi.
•    Es ievēroju ne tikai savas, bet arī jūsu un citu cilvēku kļūdas, un es būšu pirmais, kas uz tām norādīs. Man patīk strīdēties.
•    Es stundām varu spēlēt galda vai kāršu spēles. Man patīk kāršu triki un burvju triki.
•    Mani arvien vairāk interesē savu kolekciju kārtošana, sistematizēšana un izstādīšana.
•    Ja jūs man lūgsiet kaut ko izdarīt, es visbiežāk aizmirsīšu man teikto.
•    Es ātri mācos, kā rīkoties ar naudu un ko es ar to varu izdarīt.
•    Es sliecos uz dramatismu. Es teikšu: «Tā bija vissliktākā diena manā mūžā» vai «Es nokritu no divriteņa. Es laikam miršu».
•    Es atkārtoju neķītrus jokus, ja arī tos neizprotu.

Mana sirds un dvēsele
•    Es atkal esmu aizņemts, aktīvs un sabiedrisks.
•    Man vairs nepatīk spēlēties vienam pašam. Es vēlos jūsu nedalītu uzmanību. Dažreiz pat liekas, ka man nekad jūsu nepietiks, un es sekoju jums no istabas istabā.
•    Ja esmu jūs nokaitinājis, labāk saņemtu negatīvu uzmanību nekā paliktu vispār nepamanīts.
•    Es lielos, pārspīlēju un izfantazēju dažādus stāstus.
•    Es varu būt uzbrūkošs un agresīvs. Es dažreiz rīkojos tā, it kā apzināti meklētu ķildu. Es esmu īpaši ķildīgs ar vecākiem, brāļiem un māsām.
•    Es esmu gatavs jauniem piedzīvojumiem. Es nevairos no spēku pārbaudes.
•    Es sev nepiedodu pieļautās kļūdas.
•    Manā istabā bieži valda nekārtība. Man nav pacietības nolikt vietā drēbes, tāpēc es tās vienkārši atstāju tur, kur tās nokritušas.
•    Es sāku apzināties, kā mani uztver citi cilvēki.
•    Es esmu ļoti jutīgs pret kritiku. Vismazāko aizrādījumu uztveru kā sevis noniecināšanu. Man ir nepieciešamas daudzas uzslavas.
•    Es mācos, kas ir pareizi un nepareizi, nevis tikai, kas ir labi un slikti.
 

No grāmatas Kā izaudzināt brīnišķīgus bērnus no 6 līdz 12 gadiem. Rokasgrāmata vecākiem un pedagogiem, R.: Valters un Rapa, 2003.

Reklāma
Reklāma