Mazuļu vienīgā valoda - žesti

Iedomājieties situāciju, kad obligāti ir kaut kas jāpasaka vai jāuzzina, bet jūs to fiziski nevarat izdarīt, jo, piemēram, apaukstēšanās dēļ esat zaudējis balsi vai atrodaties valstī, kuras valodu neprotat. Ko jūs darītu?

Aptuveni ap gada vecumu mazulis intensīvi mēģina vecākiem kaut ko skaidrot, izmantojot interesantas, bet diemžēl bieži vien pilnīgi nesaprotamas skaņas. Foto iesūtīja portāla lietotāja Silvija Tislere.

FOTO: Mammamuntetiem.lv

Aptuveni ap gada vecumu mazulis intensīvi mēģina vecākiem kaut ko skaidrot, izmantojot interesantas, bet diemžēl bieži vien pilnīgi nesaprotamas skaņas. Foto iesūtīja portāla lietotāja Silvija Tislere.

Visticamāk, sāktu rakstīt vai zīmēt savas vēlmes vai arī mēģinātu izteikties ar roku, pirkstu un ķermeņa valodu, respektīvi — ar žestiem.

Mazi bērniņi ir tieši tādas pašas būtnes ar vēlēšanos komunicēties. Bērnu vecāki ir pirmie, kas nojauš, ka bērns saprot, ko viņam saka. Aptuveni ap gada vecumu mazulis intensīvi mēģina vecākiem kaut ko skaidrot, izmantojot interesantas, bet diemžēl bieži vien pilnīgi nesaprotamas skaņas. Lai arī bērns vēl nemāk runāt, viņš ir spējīgs domāt un vēlas, lai arī apkārtējie viņu saprastu. Tā kā bērns šajā vecumā nav spējīgs savas vēlmes ne uzrakstīt, ne uzzīmēt, viņam atliek tikai viena iespēja — žestu valoda.

 

Žestu valoda dod iespēju sarunāties ar mazuli, pirms viņš izrunā pirmo vārdiņu

Reklāma
Reklāma


Visinteresantākais ir tas, ka žestu valodu bērni apgūst ļoti ātri un precīzi. Pierādījums tam ir gluži ikdienišķa lieta. Piemēram, pēc ciemošanās pie kāda mazuļa jūs dodaties mājās, bet atvadoties jūs viņam ne tikai sakāt ”Uz redzēšanos!” vai ”Atā!”, bet arī pamājat ar roku. Mazulis jau salīdzinoši agrā vecumā jums pamās pretī, lai arī līdz šo vārdu apgūšanai vēl tāls ceļš ejams. Un nav šaubu, ka bērns ir sapratis, ko šis žests nozīmē un ka ar roku jāmāj tikai tad, kad atvadās, nevis tad, kad lasa grāmatu par ziloņiem, vai tad, kad slāpst. Kāpēc bērns tik ātri apgūst atvadīšanās žestu? Tāpēc, ka mēs paši to lietojam ikdienā pat nepiedomājot, bērns to ir vērojis jau kopš savas dzimšanas. Ja bērns tik ātri var iemācīties atvadīšanās žestu, kāpēc gan lai viņš nebūtu spējīgs iemācīties vēl kādus citus? Lai arī ar ārpasauli mēs pārsvarā sazināmies sarunājoties, neapzināti papildus tiek lietoti arī žesti. Ja vēlaties, lai apkārtējie uzvedas klusāk, jūs pie lūpām pieliekat rādītājpirkstu. Ja kāda persona stāv no jums pārāk tālu, jūs tā vietā, lai kliegtu: ”Nāc tuvāk!”, pamājat ar roku, kas aicina šo personu nākt pie jums. Jūs mājat ar galvu, sakot „jā”, un kratāt galvu, sakot ”nē”. Tie ir tikai daži piemēri no mūsu ikdienas žestu valodas.

Zinātniskie pētījumi rāda, ka visi mazuļi ir spējīgi apgūt žestu valodu, un visas ģimenes, kuras piedalījās šo pētījumu veikšanā, ir pārliecinātas, ka šāds komunikācijas veids ļoti atvieglo ikdienas dzīvi ar mazu bērnu.

Autore: Zaiga Strautmane. Ikdiena ar Mazuli — praktiski padomi mazu bērnu vecākiem, R.: Jumava, 2008, www.jumava.lv