Mazuļiem – mazuļu ēdiens!

 09. marts 2009 17:00 Reklāmas projekts  skatījumi: 8522

Sabalansēts uzturs mazulim ļoti atšķiras no mūsu ēdienkartes. Atšķirībā no mūsu uztura, kuram ideālā variantā būtu jābūt liesam un šķiedrvielām bagātam, jūsu mazulim ir nepieciešams ēdiens ar relatīvi augstu tauku un zemu šķiedrvielu saturu.



Foto: Milupa


Mazuļiem ir nepieciešama cita ēdienkarte
Lai gan šķiedrvielas ir laba lieta, tās ir ļoti sātīgas un pārāk liels to daudzums ēdienā sniegs jūsu mazulim ilgstošu sāta sajutu un viņš neēdīs citus ēdienus, kuros ir tās enerģētiskās un barības vielas, kas viņam šajā attīstības posmā ir nepieciešamas.
Jūsu mazulim augot, viņam nepieciešamais uzturs mainās. Tādēļ katrā no savas attīstības posmiem, viņam ir vajadzīgas pareizi sabalansētas barības vielas un enerģija, kas veicina veselīgu augšanu. Mazuļa vēderiņš ir aptuveni desmit reizes mazāks nekā pieaugušam cilvēkam, tādēļ ir svarīgi, ka katra mazās karotītes ēdiena deva, ko jūsu bērniņš apēd, ir pilna ar pareizajām un labajām barības vielām.
Tas ir arī iemesls, kādēļ zīdaiņiem ir jāēd mazas porcijas regulāri visas diena laikā un nevis jāietur pāris lielas maltītes. 

Dažādi ēdieni un garšas ir īpaši svarīgi bērna pirmajā dzīves gadā, kad veidojas viņa priekšstati par tīkamu ēdienu


Dažādība ir viss
Dažādība ir dzīves sāls! Sākot no brokastīm līdz pat galvenajām dienas maltītēm un desertiem, pats galvenais ir veidot bērna ēdienkarti no visdažādākajiem ēdieniem – sarkanās gaļas, putnu gaļas, zivīm, dažādiem augļiem un dārzeņiem, piena produktiem, graudaugu pārslām, rīsiem, makaroniem un kartupeļiem.
Dažādos ēdienos ir dažādas barības vielas. Tādēļ nodrošinot bērnam dažādību ēdienkartē, bērna uzturs būs sabalansēts, un tas ir arī svarīgi viņa veselīgai augšanai un attīstībai.  
Dažādi ēdieni un garšas ir īpaši svarīgi bērna pirmajā dzīves gadā, kad veidojas viņa priekšstati par tīkamu ēdienu. No aptuveni divu gadu vecuma relatīvi nostiprinās priekšstats par ēdieniem, kam tiek dota priekšroka un tas paliek vairāk vai mazāk nemainīgs līdz aptuveni astoņu gadu vecumam. 

Dažādas produktu grupas un to priekšrocības
Tātad, kādi ēdieni ir dažādās produktu grupās un cik bieži tie būtu jādod jūs mazulim? Zemāk izklāstītais jums palīdzēs to saprast:

Cieti saturoši produkti – maizes izstrādājumi, graudaugu produkti (ieskaitot makaronus un rīsus) un kartupeļi. Šie produkti nodrošina jūsu mazulim enerģiju, kas viņam nepieciešama, lai augtu un attīstītos. Piedāvājiet savam mazulim porciju ar kādu no šiem produktiem katras maltītes laikā un arī kā uzkodas.

Augļi un dārzeņi – svaigi, saldēti, konservēti un žāvēti augļi un dārzeņi. Augļi un dārzeņi satur virkni vitamīnu un minerālvielu, kas ir svarīgi jūsu mazuļa attīstībai. Ideālā variantā jums būtu kādi no šiem produktiem jāpiedāvā bērnam katrā maltītē un arī kā uzkodas, izmantojot iespēju padarīt šo maltīti arī raibu un krāsainu.

Piens, siers un jogurts
– šie produkti ir bagāti ar proteīnu, kalciju un dažiem vitamīniem un minerālvielām. Jūsu bērnam būs nepieciešamas vismaz trīs porcijas dienā, - kā dzēriens vai gatavota ēdiena sastāvdaļa.

Gaļa, zivis un to aizvietotāji – gaļa, zivis, olas, rieksti un pākšaugi, piemēram, lēcas, kāršu pupas un  turku zirņi. Šie produkti ir vērtīgs proteīna, dzelzs un omega 3 taukskābju avots. Šie produkti tiem bērniem, kas lieto uzturā gaļu, ir jāpiedāvā vienreiz vai divreiz dienā, bet  veģetāriešiem - divas līdz trīs reizes dienā.

Ēdieni ar augstu taukvielu un cukura saturu – ēdieni, kas ir ar augstu tauku un cukura saturu, piemēram, ir eļļas, sviests, kūkas un cepumi. Tauki un cukurs nodrošina lielu enerģijas devu, kas ir nepieciešama jūsu mazulim, tomēr šajos produktos ir maz vitamīnu un minerālvielu. Šos produktus var iekļaut bērna ēdienkartē, bet pārliecinieties, ka tie tiek doti kā našķi un, ka ar tiem netiek aizstāta kāda cita produktu grupa.

Pievērsiet uzmanību sāls daudzumam
Jums būtu jāpievērš uzmanība sāls daudzumam ēdienā, kuru dodat savam mazulim un jāizvairās to papildu pievienot pašiem, jo tas var radīt pārslodzi bērna mazajam nierītēm, kuras joprojām attīstās. Zīdaiņiem ir jāuzņem ne vairāk kā 1/6 no pieauguša cilvēka sāls dienas maksimālās devas, un tas ir mazāk nekā 1 g sāls dienā.

Piens ir svarīgs jūsu mazulim
Piens joprojām ir vitāli svarīga bērna uztura sastāvdaļa arī tad, kad viņš tiek atradināts no ēdināšanas ar krūti, jo tas nodrošina mazulim nepieciešamos vitamīnus, minerālvielas, taukvielas un proteīnus – jo īpaši agrīnā atradināšanas stadijā. Pienam ir jāsastāda aptuveni puse no visa ēdiena, kas nokļūst mazuļa puncītī, liekot viņam justies apmierinātam un laimīgam!



MILUPAS REKLĀMAS MATERIĀLS
Vairāk informācijas meklē Milupas mājas lapā



0 Pievienot komentāru

Lasi vēl

Reklāma

Kategorijas

Aktuāli

Jaunākais portālāLasīt vairāk

Jaunākie rakstiLasīt vairāk