Cik daudz našķu drīkst apēst bērns?

 13. jūnijs 2015 14:00 mammamuntetiem.lv Raksts  skatījumi: 19571

Bērniem ļoti garšo saldumi, un, ja vien vecāki neliegtu, daudzi mazuļi labprāt pārtiktu no konfektēm un cepumiem vien. Cik daudz atļaut bērniem ēst saldumus, un kā ierobežot to pārlieku patēriņu? Konsultē diētas ārste Laila Meija.



Foto: Shutterstock.com

Margarīns un veikala cepumi ir ļoti sintētiski produkti, tajos ir daudz pārtikas piedevu un hidrogenizēto tauku, kas ir ļoti kaitīgi.


Kad bērns drīkst pagaršot saldumus?
Pirmajā dzīves gadā papildu našķi bērnam nav vajadzīgi, ir pārliecināta diētas ārste Laila Meija. „Kamēr pieaugušie nav bērnu iemācījuši našķoties, viņš ļoti labi jūtas arī bez našķiem. Bieži problēmas rada pieaugušie, kas paši nevar iztikt bez saldumiem, — viņiem šķiet, ka darīs bērnu laimīgu, ļaujot nedaudz panašķēties, bet vēlāk jācenšas tikt galā ar nekontrolētu saldumu ēšanu. Tāpēc — jo vēlāk bērns ko tādu pagaršos, jo labāk.”


Vai saldumi ir kaitīgi?
Saldumi nav kaitīgi. Jautājums — cik daudz tie iekļaujas normāla, veselīga uztura sastāvā. Tieši saldumi ir tie, ar ko viegli uzņem daudz „tukšu” kaloriju. Našķos ir daudz cukura un parasti arī tauku, bet maz vērtīgu vielu: olbaltumvielu, vitamīnu, minerālvielu, mikroelementu, balastvielu u. c. Turklāt, apēdot kārtīgas siltās pusdienas, iestājas patīkama sāta sajūta, kas saglabājas ilgāku laiku. Apēdot nelielu daudzumu saldumu, var uzņemt tikpat daudz kaloriju, bet sāta sajūta ir īslaicīga, un pēc brīža atkal gribas ēst. Lietojot daudz saldumu, tie no uztura izspiež organismam svarīgus produktus: gaļu, piena produktus, graudaugus, saknes, augļus u. c. Šāds uzturs ir ļoti vienveidīgs, nepilnvērtīgs, un organisms pilnvērtīgi nesaņem daudzas svarīgas vielas.

 

Našķos ir daudz cukura un parasti arī tauku, bet maz vērtīgu vielu: olbaltumvielu, vitamīnu, minerālvielu, mikroelementu, balastvielu.

 

Ja saldumu ir par daudz
No pārliekas aizraušanās ar saldumiem var rasties liekais svars vai aptaukošanās, kā arī dažādas ādas un zobu problēmas. (Dr. Laila Meija iesaka pēc saldumu lietošanas muti vismaz izskalot ar ūdeni, bet vislabāk iztīrīt zobus.) Nepilnvērtīgs uzturs var ietekmēt gan fizisko, gan garīgo attīstību (sliktākas sekmes fiziskajās nodarbībās, grūtāk veicas mācībās). „Tas gan, protams, nav saistīts tikai ar saldumu lietošanu, bet ar nepareizu uzturu daudzos aspektos. Turklāt daudzas problēmas, kā liekais svars, pēc tam var iet līdzi visu dzīvi, jo vielmaiņa ir mainīta,” brīdina diētas ārste.

Ja bērnam ir īpaša kāre pēc saldumiem, milzīga apetīte un arī slāpes, jāpārbauda cukura līmenis. Parasti šādos gadījumos bērns vienkārši nesaņem sabalansētu uzturu. Saldumu kārei var būt arī psiholoģiski cēloņi, piemēram, mamma savu prombūtni cenšas kompensēt ar saldumu dāvināšanu atgriežoties. Tad bērnam saldumi būs kā mammas uzmanības aizstājējs.


Ko pasniegt desertā?
Saldumi nedrīkst kļūt par atalgojumu vai to aizliegšana — par sodu. Tos nevajag solīt kā balvu par labu uzvedību vai rīcību. Šādā veidā saldumi bērna acīs iegūs vēl lielāku nozīmi, kļūstot daudz svarīgāki par ikdienas maltīti. Vēlams, lai saldumi bērna ēdienkartē būtu ikdienišķa parādība, pret ko visi attiecas lietišķi. Diētas ārste Laila Meija gan piebilst, ka ir ģimenes, kurās saldumus ikdienā nelieto vispār, un tad šādu ikdienišķo paradumu arī nevajadzētu ieviest.

Tas, ko bērnam pasniedzam desertā, var būt atkarīgs no tā, ko un cik daudz bērns ir apēdis ēdienreizē. Ja mazais notiesājis tikai dažus gabaliņus vistas gaļas, bet dārzeņi palikuši neskarti, desertā vajadzētu pasniegt kaut ko veselīgāku, piemēram, augļus. Ja bērns notiesājis visu pasniegto porciju, viņam var iedot cepumu, kūkas gabaliņu vai kādu citu saldumu. Ja arī pēc deserta notiesāšanas mazais prasa saldumus, izsalkuma remdēšanai piedāvā bērnam sviestmaizīti, taču saldumus vairāk nedod. Laila Meija piebilst: svarīgāk, lai bērns dienas laikā regulāri saņemtu labu, pilnvērtīgu, daudzveidīgu uzturu, nevis censties to nodrošināt vienā ēdienreizē.

 

Saldumi nedrīkst kļūt par atalgojumu vai to aizliegšana — par sodu. Tos nevajag solīt kā balvu par labu uzvedību vai rīcību. Šādā veidā saldumi bērna acīs iegūs vēl lielāku nozīmi, kļūstot daudz svarīgāki par ikdienas maltīti.


Saldumi lielveikalu plauktos
Ja dodies iepirkties kopā ar mazu bērnu, rēķinies, ka var nākties nopirkt saldumus arī neplānoti. Tomēr arī šādos gadījumos pastāv iespēja izvēlēties salīdzinoši veselīgāku kārumu, piemēram, žāvēto augļu un sēklu batoniņus u. tml. Iepirkties jādodas pēc maltītes nevis pirms, lai bērns nebūtu izsalcis. Mazi bērni ir par jaunu, lai izvēlētos starp daudzajiem kārumiem, kas rindojas veikalu plauktos, taču jau kopš mazotnes vecāki var piedāvāt bērnam pašam izvēlēties kārumu, teiksim, starp diviem trim, kas vecākiem šķiet bērnam piemēroti un garšo pašam mazajam. Ja bērns pastāv uz to, ka vēlas abus kārumus, paskaidro, ka vienu no tiem varēs dabūt šodien, bet otru — rīt.

Taču, ja iepirkšanās ieradumi vēl nav izveidoti, vecākiem no paša sākuma nav jāievieš šī norma, savu viedokli pauž diētas ārste. „Bērnu var iepriecināt arī citādi. Pašiem vecākiem bieži ļoti pārspīlēti šķiet, ka bērnu apdala un ka bērns ļoti cietīs, ja nenopirks kādu krāsainu cukura izstrādājumu, bet bērns to nemaz tik ilgi nepārdzīvo,” ir pārliecināta Laila Meija.


Veselīgas uzkodas kā saldumu alternatīva
Desertā un tradicionālo našķu — konfekšu un cepumu — vietā bērniem var piedāvāt arī veselīgākas alternatīvas. Piemēram, svaigus, žāvētus vai kaltētus augļus (rozīnes, aprikozes, ābolus, bumbierus, ķiršus u. c.), dabiskos jogurtus, kuru garšu dažādo ar pašmāju ievārījumiem, kokteiļus, ko pagatavo no svaigi spiestas augļu sulas, piena vai jogurta un augļiem. Diētas ārstes ieteikums: ja pasniedz augļus ar saldējumu vai putukrējumu, augļiem jāveido lielākā porcijas daļa.

Amerikā populārs našķis ir kanēļa grauzdiņi (baltmaizes šķēli apziež ar sviestu vai margarīnu, pārkaisa ar šķipsniņu kanēļa un cukura un grauzdē tosterī). Bērni var našķoties arī ar dažādiem sausiņiem, krekeriem, kas apziesti ar riekstu sviestu vai krējumsieru, un citiem našķiem. Dr. Laila Meija gan brīdina: margarīns un veikala cepumi ir ļoti sintētiski produkti, tajos ir daudz pārtikas piedevu un hidrogenizēto tauku, kas ir ļoti kaitīgi. Labāk ēdienkartē ieviest pilngraudu produktus, dažādas sausmaizītes un graudaugu batoniņus. Arī popkorns ir pilngraudu produkts. Bet rieksti un sēklas ir veselīga uzkoda tikai vecākiem bērniem, kas prot labi sakost un sakošļāt.


Konsultēja Laila Meija, diētas ārste, Veselības centrs 4, tālrunis 67847100 vai Veselības centra 4 filiāle 4. dimensija, tālrunis 67016721
 



0 Pievienot komentāru

Saistītie raksti

Aktuālā rubrika: Esi man blakus

Lasi vēl

Reklāma

Kategorijas

Aktuāli

Jaunākais portālāLasīt vairāk

Jaunākie rakstiLasīt vairāk