Montesori metodika mazuļiem: Atpazīsti smaržas un smakas

Bērni allaž uztver apkārtējās smaržas un smakas un izsakās par tām, tādēļ ožas vingrinājums bērnam noteikti patiks. Mācīsimies atšķirt, kas smaržo un kas smird. Šajā uzdevumā sāksim ar salīdzināšanu. Turklāt bērnam būs iespēja, aprakstot dažādas smaržas un smakas, paplašināt vārdu krājumu.

Vasara ir pats piemērotākais laiks ožas sajūtas attīstīšanai

FOTO: Shutterstock.com

Vasara ir pats piemērotākais laiks ožas sajūtas attīstīšanai

Nepieciešamās lietas

  • 6 lietas ar atšķirīgu smaržu, piemēram, tualetes ūdens, skūšanās losjons, aromātiskās eļļas, puķes, citrusaugļi, kafija, galda etiķis. Neņem mājsaimniecībā izmantojamos tīrīšanas līdzekļus, jo to izgarojumi ir bīstami.
  • 6 mazi trauciņi, piemēram, burciņas ar vāciņiem vai foto filmiņu futrālīši
  • Vates piciņas vai plāksnītes
  • Paplāte

 

Samitrini vati, piešķirot katrai plāksnītei citu smaržu. Ja izmanto citrusaugļus, uzspied uz vates pāris lāses sulas. Ieliec katru vates piciņu atsevišķā trauciņā un aizver to, var arī pārklāt ar pārtikas plēvi vai foliju. Atstāj trauciņus uz apmēram 5 minūtēm, lai smarža pilnībā iesūcas vatē. Ņem vienu trauciņu, kurā vate ir ar patīkamu smaržu, un novieto uz paplātes priekšējā labajā stūrī. Atrodi trauku ar nepatīkamu smaku un noliec uz paplātes kreisajā priekšējā stūrī. Pārējos trauciņus novieto uz paplātes pie tālākās malas.

1. Ataicini bērnu apsēsties tā, lai viņš var labi redzēt, ko tu darīsi. Noliec paplāti uz galda sev priekšā. Saki bērnam, ka mēģināsi atšķirt smaržas no smakām.
2. Paņem trauciņu ar patīkamo smaržu, ko novietoji paplātes labajā stūrī, atver to, paosti un tad saki: „tā ir ļoti jauka smarža.” Noliec trauku uz galda pa labi. Parādi bērnam, ka šai nodarbei ir vajadzīgs laiks, lai saprastu, kāda tad smarža īsti ir.
3. Izdari to pašu ar nepatīkamo smaku, saki bērnam: „šī smaka gan man nepatīk.” Noliec trauciņu pa kreisi.
4. Rosini bērnu turpināt smaržu un smaku noteikšanu, lai beigās trauciņi būtu sašķiroti – smaržas pa labi, smakas pa kreisi.
5. Noliec visus trauciņus atpakaļ, lai bērns vēlreiz var patstāvīgi izpildīt uzdevumu no sākuma līdz galam.
 

Pamēģiniet

Sāciet ar sešiem trauciņiem, turpiniet ar astoņiem.
Paspēlējieties ar smaržām, mēģiniet tās kombinēt. Saliec vates piciņas ar vienu un to pašu smaržu divos trauciņos, aicini bērnu atrast vienādas smaržas.
Paspēlējiet smaržu minēšanas spēli. Kopā ar bērnu paostiet viss trauciņus un pasaki viņam, kas katrā ir. Tad aicini bērnu vēlreiz paostīt katru trauciņu un mēģināt pašam atminēt pareizo smaržu vai smaku. Nepieciešamības gadījumā palīdzi bērnam ar uzvedinošu jautājumu: „varbūt tas ir citrons?”
 

Vārdu krājums

Reklāma
Reklāma

Kad esi ar bērnu laukā, ir īpaši dārzā vai parkā, velti laiku smaržu atpazīšanai. Papildini bērna bārdu krājumu ar „patīkami smaržo”,  „nepatīkami ož”, „jauki smaržo”, „dūmu smaka”, smaržo pēc citroniem”. Dod bērnam laiku apdomāt, aprakstīt, sajust un atcerēties.
Pastāsti bērnam, ka cilvēkiem patīk atšķirīgas smaržas, dažiem patīk kafijas smarža, citiem  - ne. Pajautā bērnam, kura smarža viņam patīk vislabāk un kāpēc.
 

Uzmanību!

Tu vēlies bērnam iemācīt atšķirt apkārtējās smakas un smaržas, tomēr allaž atgādini viņam, ka dažu vielu izgarojumi ir bīstami. Neizmanto uzdevumā indīgas mājsaimniecības vielas un allaž glabā tās bērnam nepieejamā vietā.
 

 

Autore: Maija Pitamaka, Es to protu, Spēles zināšanas un ierosmes bērniem no diviem līdz pieciem gadiem pēc Marijas Montesori pedagoģijas principiem, R.: Valters un Rapa, 2008.