Slavas dziesma ķirbim un kabacim 1

 04. oktobris 2009 21:00 Raksts  skatījumi: 9603

Daba iekārtojusi tā, ka katrā gadalaikā baudāmi savi augļi un dārzeņi. Rudens mūs priecē ar bagātīgu ķirbju un kabaču ražu.



Foto: mammamuntetiem.lv


Ogu karalis - ķirbis
Kā jau visos dārza labumos, arī šajā auglī ir daudz vitamīnu un minerālvielu — aminoskābes, C vitamīns, B grupas vitamīni, karotīns, pektīnvielas, fosfors, silīcijs, kobalts, magnijs, varš. Uzturā lietojamas ir visas ķirbja sastāvdaļas, ieskaitot ziedus un stīgas.

Kā izmantot?
Lai paņemtu no ķirbja labāko, tas jālieto svaigā veidā un bez cukura, saldināšanai var izmantot medu. Vērtīga ir ķirbju sula, ko var lietot gan kā atvēsinošu, gan sildošu padzērienu. Proti, Aukstā laikā ķirbju sulai pievieno 20 g ledus, tad aizveras ādas poras un ķermenim ir siltāk. Savukārt siltā laikā pievienojot zaļo tēju, poras atveras un mums kļūst vēsāk.
Ne visi zina, ka ķirbja ziedus var izmantot salātos kopā ar citiem augļiem un ogām, sajaucot tos ar labu eļļu. Tā organisms saņem ēteriskās eļļas, kas palīdz pretoties saaukstēšanās slimībām rudenī. Stīgas, kas ķirbim aug ap Jāņiem, palīdz sirds un nervu mazspējas gadījumā, tām ir arī urīndzenoša iedarbība.
Savukārt ķirbja miza stiprina matus, nagus un zobus. Samalta tā ir izmantojama tāpat kā augļa mīkstums. Izmantojams ir pat ķirbja viducis, kas pilns ar bioloģiski aktīvām vielām un ļoti tīru ūdeni. To var izmantot kā ādas kopšanas losjonu, kā arī izsitumu un ekzēmu dziedēšanai.
Veselīgs un garšīgs našķis ir lobītas ķirbju sēklas. Tās satur kukurbitacīnu, kas iznīdē vēdera parazītus, cērmes, spalīšus. It īpaši bērniem, ik rudeni būtu iesakāma ķirbju sēklu kūre, jo vasarā mazuļi daudz laika pavada zemē un smilšu kastē, kur iespējams atrast parazītu oliņas. Sēklas var ēst svaigas, bet, arī pareizi žāvētas (40ºC temperatūrā vai uz krāsns caurvējā) vai apceptas uz pannas, tās savas labās īpašības nezaudē.

Ielāgo!
Lai arī augļu sarkanā, oranžā un melnā krāsā ir ļoti veselīgi gan māmiņai, gan augošajam mazulim, ar to lietošanu nedrīkst aizrauties, jo lielā daudzumā tie var izraisīt alerģisku reakciju. Piemēram, daži svaigi vai vārīti burkāni un bietes ir ļoti veselīgi, bet vairākas (vairāk par divām dienā), it sevišķi kombinācijā ar ķirbju un tomātu sulu, var izraisīt dzelti!

Ķirbju gudrības:

Atbrīvojies no tūskas

Ik rītu iekļauj savā pirms brokastu ēdienkartē pus glāzi svaigi spiestas ķirbju biezsulas, garšai var pievienot skābu ābolu vai ābolu sulu.

Stiprai imunitātei
Svaigi spiestai ķirbja sulai pievieno saspaidītas dzērvenes, mazliet ūdens un medu pēc garšas, dzērveņu vietā vari izmantot arī cidoniju sulu vai sīrupu.

Izsitumu un pumpu nomierināšanai un sadziedēšanai
Uzklāj uz sejas iekaisušajā vietā ķirbja mīkstumu (švammei līdzīgais viducis) un turi, līdz tas izžuvis. Seju nomazgā tikai pēc kāda laika, lai vērtīgās vielas paspēj iedarboties. Procedūru var veikt ik dienas.

Saldam miedziņam
Sablenderē ķirbi un vienu banānu. Apēd stundu pirms došanās pie miera. Labam efektam klāt vari piedzert glāzi silta piena.

  P.S. Vēl arvien aicinām tevi piedalīties Ķirbju ražas svētku konkursā!

Kabači

Kabači ir maigi ķirbjaugu grupas dārzeņi ar lielāku C vitamīna saturu nekā gurķi un ķirbji. Kabačus nedrīkst pāraudzēt, tad tie zaudē uzturvērtību un garšas īpašības. To izmēriem nevajadzētu pārsniegt 4-5 cm diametrā, 10-12 cm garumā.
Kabači satur olbaltumvielas, ogļhidrātus, taukus, C, B2, PP vitamīnus. C vitamīns nodrošina spēcīgas placentas izveidošanos, pastiprina organisma spēju pretoties infekcijām un palīdz uzsūkties dzelzij.

Kabači
Kabači ir maigi ķirbjaugu grupas dārzeņi ar lielāku C vitamīna saturu nekā gurķi un ķirbji. Kabačus nedrīkst pāraudzēt, tad tie zaudē uzturvērtību un garšas īpašības. To izmēriem nevajadzētu pārsniegt 4-5 cm diametrā, 10-12 cm garumā.
Kabači satur olbaltumvielas, ogļhidrātus, taukus, C, B2, PP vitamīnus. C vitamīns nodrošina spēcīgas placentas izveidošanos, pastiprina organisma spēju pretoties infekcijām un palīdz uzsūkties dzelzij.

Kā pagatavot?
Parasti kabačus izmanto dažādos sautējumos, zupās un biezeņos. Taču kabacis ir ļoti garšīgs arī svaigā veidā – kā gurķa aizstājējs.  Mazliet nepierastāk, bet ļoti labi kabačus var izmantot kompotā kopā ar kaukāza plūmēm – aličām. Kabačus var vārīt arī ievārījumā, klāt liekot cukuru un nelielu citronu. Līdzīgās struktūras un saldmes dēļ ievārījums garšo kā konservēti ananāsi. Protams, visveselīgāk tos ēst svaigā veidā, piemēram, salātos kopā ar gurķiem, tomātiem un zaļumiem vai arī tvaicēt, jo termiski apstrādājot lielākā daļa C vitamīna zūd, labāk dot priekšroku tvaicēšanai.

Interesantas idejas kabaču pagatavošanai meklē Virtuves forumā Kabači!

Autore: Sindija Meluškāne, materiāls publicēts sadarbībā ar žurnālu topošajiem vecākiem Šūpulītis.




1 Pievienot komentāru

Lasi vēl

Kategorijas

Aktuāli

Jaunākais portālāLasīt vairāk

Jaunākie rakstiLasīt vairāk